søndag den 30. maj 2010

Miljøskadet

Jeg er vokset op på bagsædet af diverse Citroën'er.. Sådan noget har konsekvenser!! En af konsekvenserne er, at jeg også den dag i dag har en svaghed for rigtige Citroën'er. Med rigtige mener jeg dem med hydropneumatiske affjedring. Det være sig CX'ere, DS'ere eller sågar GS/GSA modellen. Faktisk var jeg for 2 uger siden ganske tæt på at få fingrene i en næsten nysynet GS Break for 7.500 kr. - et fund til prisen, men jeg var desværre for langsom. Den var solgt på bare én dag! Tidligere på året havde jeg i øvrigt en CX'er til låns i et par uger. Motorvejskomforten er bare uden sidestykke - også sammenlignet med moderne biler.

En Citroën model overgår dog dem alle, og det er SM. En på alle måder ekstravagant bil, og den i mine øjne ultimative Citroën. SM'eren er vanen tro (sådan er det med Citroën) et overflødighedshorn af tekniske interessante og innovative løsninger, såsom hele 6 forlygter, hvoraf de inderste er drejelige, mulighed for kulfiberforstærkede letvægtshjul og selvfølgelig den hydropneumatiske affjedring. Bilens futuristiske features og design satte stort alle tidens andre biler grundigt i skyggen. SM betegnelsen er en forkortelse af Serie Maserati, og henviser til bilens motor - Maseratis lille 90 graders V6'er helt i aluminium (kendt fra Maserati Merak), der kun vejer 140 kg. Den fandtes i både i 2,7 og senere 3,0 liters varianter med henholdsvis 170 og 180 hk - sidstnævnte primært med automatgear til det amerikanske marked. Der er næsten tale om en centermotor-bil, idet placeringen bag gearkasse og differentiale faktisk giver en motorplacering et stykke bag forakslen.

På trods af bilens størrelse og vægt kan den, grundet et fantastisk godt vejgreb, køres som en sportsvogn. SM'eren ligner jo ikke nogen sportsvogn i traditionel forstand, men faktisk er den store Citroën også rallyvinder. Den lagde således ud med at besætte første- tredje- og fjerdepladsen i debutløbet i Marokko. SM'erens virkelige force er dog stadig de lange motorvejsstræk. Bilen er jo født til at tilbagelægge lange stræk med høj marchhastighed uden at gå på kompromis med den kendte og sublime affjedringskomfort.

Citroën SM, der er designet af Henri de Segur Lauve, er produceret i små 13.000 eksemplarer mellem 1970 og 1975, hvoraf en stor del stadig eksisterer i dag. Det strømlignede design - der efter min mening er særdeles vellykket - giver i øvrigt en luftmodstandskoefficient på kun 0,27. Stadig bedre end de fleste moderne biler.
Citroën SM har længe haft en fast plads i min drømmegarage. Min SM skal være lysgrønmetal, med manuelt gear samt selvfølgelig med de kulfiberforstærkede fælge, som det er vist her:

6 kommentarer:

  1. Den ser mærkelig ud på billeder.
    Men i virkeligheden, kan man ikke undgå at blive imponeret.
    Delebilsklub emne?

    SvarSlet
  2. IRL holder den max!

    Den har ikke være oppe at vende som deler - men umiddelbart nej.

    SvarSlet
  3. En rigtig Citroën i god halvfjerdserstil. Dog sikkert en udfordring at holde kørende. Men en tur til Mont St. Michel (som det vist er i baggrunden på sidste billede) med hende i den karrygule som underholdende rejseselskab - jo tak!

    Pris på DK plader?

    SvarSlet
  4. Pris mellem 150 og 250.000 kr. skulle jeg mene - eksempelvis: http://www.veteranposten.dk/visForhandler.asp?Id=36719

    Og jo de kan vist være lidt problematiske at holde kørende.. Men på trods af det - kører en stor del af dem stadig.

    SvarSlet
  5. Fedeste oplevelse jeg har haft i en Citroen var omkring 1980 hvor vi tog en uge til Frankrig i en lille kortege af hvide Citroen GSA'ere her fra Århus for at fragte den nye Beaujolais hjem først til det århusianske folk, der stod og ventede på Rådhuset og i cafeerne. Hele turen var sponsorbetalt så det var en ren fornøjelse og der blev kørt stærkt hjemad. Vi blev dog ofte overhalet af potente sportsvogne og motorcykler med en enkelt kasse på bagsædet. Sjovest var dog da min bil blev stoppet af det franske politi på motorvejen da vi var stukket af lidt før tolv og den går jo ikke. Hurtigst fremme i London var en jetjager, som vores producent forsynede med en enkelt kasse som så blev kastet ud med faldskærm over Themsen.

    Det var tider, tænk at gøre så meget stads ud af nogle lidt ordinære vine - genial markedsføring, så længe det holdt.


    En SM har jeg til gengæld aldrig kørt men jeg husker at en jeg kendte i halvfemserne havde en stående her i Århus.

    Lars

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet