mandag den 3. maj 2010

Endnu en Abarth - perfekt til hillclimbing

Hvis nu ikke man synes forrige indlægs Abarth OT 1300 var noget - kunne denne måske være en mulighed til næste års bakkeløb ved Frijsenborg: En unik Scorpione bygget til hillclimbing i 1971 af den kendte racerbilskonstruktør Francesco Landi fra Lucca. Bilen er baseret på en standard 1969 Scorpione SS (Der er baseret på en Fiat 850'er), men med specielt konstrueret næsesektion og en 1280 ccm twincam motor i stedet for den oprindelige motor. Der er således tale om en one-off, og bilens løbshistorie ser således ud:
  • Pieve Santo Stefano hillclimb, 1971: Nr. 2 i 1300 ccm prototype klassen. 
  • Coppa Della Collina hillclimb, 1971: Ulykke
  • Alta Garfagnana hillclimb, 1971: Nr. 1 i 1300 ccm prototype klassen.
Bilens vægt er nede på omkring 650 kg - og det til ca. 125 hk! Køn er den måske ikke ligefrem, men sporty ser den da ud:

7 kommentarer:

  1. Scorpione kan jo se seje ud, men den her ser lige lovlig hjemmeformet ud i fjæset. Der er en til salg hos Martin Willems i Holland, jeg har dog ikke spurgt til prisen og der har været to andre scorpioner til salg hos den Hollandske Abarth specialist Guy Moerenhaut.

    http://www.martinwillems.nl/frames/frame_overig.html



    Lars

    SvarSlet
  2. Tjah Lars - køn er den jo som sagt ikke. Men sikkert enormt sjov at køre..

    Interessante steder at shoppe rundt især hos Guy!! Mange fine biler til salg...

    SvarSlet
  3. Ja Jacob som bor i huset lige efter målstregen på Frijsenborg Hillclimb kender ham fra sin tid i Holland og siger det er stedet hvis man er til Abarther.

    Lars

    SvarSlet
  4. Har boet i Antwerpen for nogle år tilbage og kommer der af og til med job. Så har brugt meget tid hos Guy da han boede i Mortsel bydelen.
    Han kender sine Abarther godt, men er også meget "dygtig" til at lave replicaer og kopier i stor stil. Han får lavet en del glasfiberarbejde i Polen og kan være lidt glemsom med at få bestilte ting afsted. Men han er mægtig flink og hjælpsom og der er mange skønne biler i hans garage.
    Erik

    SvarSlet
  5. Lyder som et rigtigt spændende sted.. Erik, kører du i øvrigt stadig Matra?

    SvarSlet
  6. Nope, solgt til Henrik P i Ålborg. Han havde heldigvis midlerne til at få den op og køre og sat i stand. Han havde den med til Goodwood sidste år :) så det er dejligt og han er super glad for den.
    Har siden haft en dele TVR Grantura MK II til race som også blev solgt !!! og ikke kørt race siden - desværre. Har også været igennem 5 andre klassikere som delebil - så kan klart anbefale projektet :)
    Erik

    SvarSlet
  7. Sat i stand??? Forhåbentlig kun mekanisk - for den havde da bare en super fin patina den Matra - i hvert fald på billeder!

    JA - jeg er også varmet rigtig godt op på tanken om en klassisk delebil.

    Det øger mine muligheder betragteligt, og jeg er sikker på, at det også kan give nogle hyggelige stunder..

    SvarSlet