søndag den 9. maj 2010

Hverdagsklassiker - men hvilken??

Rammerne for bilparken her i huset er:
  • de økonomiske midler er begrænsede
  • jeg kører 20-25.000 km årligt, heraf 10-15.000 km i job
  • jeg har familie = kone, barn og to hunde
  • jeg er glødende bilentusiast
  • jeg prioriterer kræftoverskud og køreglæde
Det med de begrænsede midler (sammen med manglende succes i lotto) gør, at jeg ofte går og spekulerer over dilemmaet: Findes der mon én bil, der kan opfylde alle mine behov? 

Jeg har været forholdsvis vidt omkring, hvad angår biler, og som et par af højdepunkterne kan nævnes:

BMW e30 (jeg er på min tredje i øjeblikket), Alfa 164, Renault 4 og Morris Minor. For ingen af disse bilers vedkommende har jeg dog tænkt: Det her er en keeper - den opfylder mine alle mine behov, og den skal jeg have i mange år (i hvert fald kun kortvarigt).

Hvorfor ikke bare købe en Amazon, e28 eller en w123'er og bruge den til det hele. Så kunne jeg måske tage mig tid til at lære den ordentligt at kende og evt. opdatere/modificere den? Men nej - der skal bare være lidt mere spræl i!

En Alfa Romeo 75 måske? Tjah - er den pålidelig nok? Og ligefrem køn er den jo heller ikke..

Det er jo ikke så tit jeg har familien med - kunne jeg måske leve med en 124 Sport som eneste bil? Men ville det være en synd at udsætte den for daglig brug i al slags vejr?

Ingen biler synes derfor helt at kunne matche mine behov.. 

Som alternativ løsning overvejer jeg derfor for tiden: Stort set alt kastes i en lækker klassiker til sjov og suppleres med en billig youngtimer til det daglige slæb - hvad man vel kunne kalde en keeper og en sleeper. Problemet i den løsning er jo selvsagt, at hverdagene er flest... Og hvad er pointen egentlig i at slæbe sig gennem vinteren i et gammelt lig? Det skal jo være sjovt at køre bil, og allerhelst hver dag.

Er det kun mig, der ikke kan se skoven for bare træer???

4 kommentarer:

  1. ja, det er det. Derfor skal du finde en bil,
    der opfylder dine daglige behov. Men som du alligevel føler noget for. Det kan være at den ikke er HELT perfekt, men kun kommer tæt på.
    Det er godt nok, hvis du smiler når du ser den.
    Med den på plads, er der tid til at finde "for sjov" bilen. Det er min opskrift.
    Januar 2008 besluttede jeg, at livet var for kort til kedelige biler. VW Pasat og Ford Mondeo, blev solgt. Konen fik hvad hun ville have. (En lille ny) Jeg købte en 1998 Lancia Kappa for latterlige 65000. Her godt 2 år senere, elsker jeg den stadig. Den er dyr i grøn afgift og bezin. Men fejler aldrig noget. (40000 km på 2 år) Det gav mig tid og ro
    til at finde den klassiker jeg ville have.
    Der var ikke noget pres fra mig selv. Jeg havde allerede en bil jeg elskede. Nu skulle jeg bare finde en til :-)
    Om det også er langtids holdbart. Ved jeg jo af gode grunde ikke endnu.

    SvarSlet
  2. Har også tit tænkt Kappa.. Det er en fed bil! En af mine kolleger har en. Men med fare for at lyde som en hvis Hr. Ebberfeld - tror jeg faktisk, at den er lige ny nok til mig... :-) Derimod er der en Thema V6 (alfa motor) - næsten klar til syn - set til salg for et symbolsk beløb på den blå.

    Men egentlig er jeg jo glad for den e30 touring, jeg allerede har (kærlighed er det bare ikke..), og mit budget til klassiker rækker da til biler som: Fiat 600, Amazon, Morris, NSU mm..

    SvarSlet
  3. Kappa er jo bare mit valg.
    Du skal finde frem til DIT valg :-)
    Jeg er jo temmelig Lancia fikseret. Du er klart
    mere alsidig, og der er meget at vælge i mellem. Måske for meget?

    SvarSlet
  4. Jeg er stadig MEGET hooked på sådan en Fiat 124! Men pengene er for få, og jeg lyster ikke at sætte mig i gæld.. Så det skal være som deler! Det håber jeg stadig på kan lykkes på en eller anden snedig vis!!

    Så lige nu tager jeg den lidt med ro...
    og nyder lyden af e30'eren:-)

    SvarSlet