torsdag den 20. maj 2010

Den ultimative japaner..

Indimellem hører man folk sige, at der ikke findes spændende japanske biler. For mig at seen lidt snobbet holdning. Selv har jeg dog også til gode at eje min første japaner... Lidt snob er man vel altid!

Jeg har tidligere i denne blog afsløret min kærlighed til Datsun 240Z og ikke mindst de små Honda S600 og S800. Men andre japanere fortjener at blive nævnt her - eksempelvis Datsun Fairlady, Datsun 100A (en forvokset mini) og Mazda RX-7'eren i den første generation (typebetegnelse SA/FB). En japaner slår dog i mine øjne dem alle: Toyota 2000GT. En smuk lille GT-vogn med udstyr, lyd og præstationer, der matcher udseendet. 2000GT'eren kan for så vidt godt sammenlignes med Datsun 240Z, men kom tidligere og er langt mere eksklusiv.  Toyota'en blev produceret i kun 337 eksemplarer (1966-70), mens Datsun 240 Z blev produceret i over 15.000 eksemplarer (1969-73). 2000GT er ligesom BMW 507, og i øvrigt også Datsun 240Z, designet af Albrecht Goertz. Projektet blev først tilbudt Nissan, men da Datsun ejeren sagde nej, blev 2000GT tilbudt Toyota. Og heldigvis for det! Det er nemlig ikke kun 2000GT's design, der er lækkert - også teknikken er kræs: Sekscylindret twin-cam rækkemotor på 1.998 ccm med 150 hk, produceret af Yamaha. Skivebremser hele vejen rundt, 5 trins gearkasse, en lækker direkte styring samt uafhængig affjedring og skruefjedre i alle 4 hjørner.

For mig er 2000GT'en langt mere interessant end diverse Jaguar E-typer, MGC GT, og hvad man ellers kunne finde på at sammenligne med. Den er også lang sjældnere - og handles således til langt højere priser. Men i min bog er det fuldt fortjent. For bilen kan uden videre kategoriseres sammen med fx en klassisk Maserati eller Aston Martin.

Super lækker er den i hvert fald:

Og så lyder den bare rigtig godt - lidt som en klassisk BMW rækkesekser - bare mere sofistikeret:

5 kommentarer:

  1. Ikke helt enig :-)
    Det er helt sikkert en rigtig fed bil.
    På højde med Maserati Sebring eller Aston Martin DB6? Naarr, ikke i min verden.

    SvarSlet
  2. En Sebring gad jeg sgu godt eje.. Og når det kommer til stykket - også hellere end en 2000GT.En DB6??? Må jeg bede om pengene i stedet tak!! Den gad jeg ikke eje.. En DBS Vantage måske. Men det er jo en smagssag..

    SvarSlet
  3. Jeg ville i alle 3 tilfælde hellere have pengene :-) Der kan købes RIGTIG meget Lancia
    (eller andet spændende) for den slags penge.
    Der holder en hos Movendi, Tyskland.
    Pris: 280000 !!!!!!!!!

    SvarSlet
  4. Vincenzo, må jo nok erkende, at jeg er enig:-) Der er da nok en del biler jeg hellere ville bruge pengene på, hvis jeg engang skulle stå med det svære valg.. Men det ændrer altså ikke ved at 2000GT er en herrefed vogn!

    SvarSlet