fredag den 14. maj 2010

Grøn... Den nye orange??

Var til Classic Car Event ved Atletion her i eftermiddag. Et vellykket arrangement, med mange fine biler og selvfølgelig også mulighed for en masse god bilsnak.

Udstillet var en mangfoldighed af mere eller mindre sportsprægede vogne - lige fra amerikanere (som jeg dog ikke spildte meget tid på..) - til Stag, GT6 og 911 turbo, men også mere eksotiske modeller som Fiat Dino 2,0 Coupé og Maserati Ghibli fra 1969. Der var selvfølgelig også adskillige MG B'ere, en bil jeg ofte selv har tænkt på som en mulig begynder klassiker (Det gør jeg i øvrigt stadig i ny og næ). Men en dag som i dag, hvor der er så meget andet spændende at se på, gik jeg jo - som så mange andre - lige forbi de ellers fine B'ere. Too ordinary? Ja muligvis... For B'eren taler jo ellers anvendeligheden (især i GT formen som er den jeg foretrækker) og reservedele, der altid er til at skaffe. Spørgsmålet er bare om det er nok?

Dagens, for mig i hvert fald, store åbenbaring var den Marcello Gandini designede Alfa Romeo Montreal. En bilmodel som indtil nu ikke har fået mig helt op at ringe. Det gjorde den imidlertid i dag, hvor der var hele to Montreal'er udstillet. Især den ene, der var malet i en lækker 70'er grøn farve, var særdeles overbevisende, og klart den bil jeg havde taget med hjem, hvis jeg havde kunnet vælge frit. Farven er perfekt til bilen - ja man kan måske ligefrem spørge: Er grøn mon den nye orange?

Specifikationerne er der dog mindre tvivl om: 2.593 ccm V8 motor (oprindelig fra Tipo 33) giver sammen med spica benzinindsprøjtning 200 hk. Efter sigende lige tilpas til det giulia chassis, som Montreal'en står på. Og godt lød den også!

Are you green??? I'm green:

3 kommentarer:

  1. Hej Morten

    Som jeg altid har sagt Dino eller Montreal er et af livets mange svære smagsvalg. Lige som man synes den ene er mere cool end den anden ser man dem fra en ny vinkel eller sammen og så opstår tvivlen igen. Den røde Dino fra Ebeltoft tog nu kegler også fordi den ældre ejer var så rar en mand at sludre bildrømme med. Havde jeg råd ville jeg gerne drøne rundt i landskabet omkring Århus i en Dino Spider men de er desværre dobbelt så dyre som en Coupe som igen er dobbelt så dyr som mit bilbudget lige nu. Så der skal lægges mere til side endnu........

    Lars

    SvarSlet
  2. Hej og tak for sidst.

    Der var mange fine biler i går. I min optik er MG B en fin bil og et fornuftigt køb - pris, tilgængelighed af reservedele og nem at sælge igen, når man "skal videre". Men det er, som Morten og jeg talte om i går, ikke altid nok. Der er simpelthen ikke nok X-faktor i den. Der synes jeg faktisk Alfa Spider (Duetto eller ej) eller Bertonen er væsentlig mere interessant.

    MEN - ikke på højde med Fiat Dino og Alfa Montreal. Slet ikke. Men det er prisen jo heller ikke. Dino var fin og ejeren meget flink og havde en god holdning til at holde bilen original, omend patineret. Personligt ville jeg dog helst køre Montreal'en - der er mere power over den. Og det holder hele vejen :o)

    SvarSlet
  3. Vi fik også en god snak med ham i den røde dino.. Hyggelig fyr. Og ja en Dino er også med i mine drømme.. Men så bliver det en 2400 Coupé:-)

    SvarSlet