tirsdag den 25. maj 2010

American iron i smoking

Jeg er regner normalt ikke mig selv som en stor amerikanerbils fan. Der er selvfølgelig enkelte undtagelser: Shelby GT350, Scarab Roadster samt AC Cobra og Ford GT 40 (for dem der nu engang insisterer på at regne de to sidstnævnte som amerikanere). En Dodge Challenger eller en tidlig Ford Torino kunne da også godt gå an... Der skal imidlertid ikke herske nogen som helst tvivl om, at jeg synes om lyden af en potent V8'er - det være sig Chrysler, Chevrolet eller Ford - især når de kommer i tunede versioner. Så når american iron kombineres med en lækker europæisk GT karosse er jeg bare solgt! Nedenfor er et udvalg af europæiske GT-biler (UK, Italien og Schweiz) med en US V8'er under hjelmen.. Biler som på mange måder er mere interessante end eksempelvis en Ferrari 365 GTC. Fx denne 1970 AC 428 Coupé (Ford power under hjelmen og design af Frua): 
Eller denne 1968 Jensen Interceptor (Chrysler power og Touring design):
Og her til sidst mine to favoritter - denne 1971 Iso Grifo serie 2 (Chevrolet power og design af Giugiaro):
Og denne Monteverdi 375 L High Speed (Chrysler Power og Frua design):

9 kommentarer:

  1. Eller en '69 Dodge Charger...

    Propos tuning. Kender en der lige har chippet en Fiat Brava diesel til 124 pf - DIN gamle Brava ;o)

    SvarSlet
  2. Yes sir.. Tidlige Camaro'er er også en mulighed!

    SvarSlet
  3. Brava-ejeren taler også Lancia Lybra. De fodrer åbenbart svin med dem i Italien.

    SvarSlet
  4. SE nu begynder jeg at kunne følge ham Kasper! En Lybra er da noget mere spændende end en Marea..

    SvarSlet
  5. Var som 19 årig i Basel for at søge arbejde!! og fik blandt andet besøgt Monteverdi museet, tog et hav af billeder af de 375, Hai og en rød Montreal som var (og er) en af drømmebil. Må op på loftet og se om jeg kan finde dem og få dem digitaliseret :)
    Erik

    SvarSlet
  6. JA Erik!!

    Dem vil vi gerne se..

    SvarSlet
  7. Ville nu foretrække en Alfa 156 JTD Stc. fremfor Lybra anytime. Lybra stc. minder mig uheldigt meget om Citroën Xsara stc...

    Men som Brava-ejeren siger - Alfa'en bliver nok dyrere i afgift. Til gengæld kan den jo sælges igen. Det bliver nok svært med en Lybra.

    SvarSlet
  8. tjah Mike.. Ved nu ikke rigtig. Som du ved var jeg langt fra imponeret over min 156'er. Desuden kan man fodre svin med dem - og en diesel Alfa? En diesel Lancia er måske ikke meget bedre, men en Lybra er dejligt sjælden (og stadig baseret på -fiat teknik), og så har den et lækkert interiør med mulighed for træ, skind og masser af blød velour!!

    SvarSlet
  9. -- og findes også i tre benzin versioner.
    En lidt brystsvag 1,6. En passende 1,8, og en "uopslidelig" 2,0. Desværre har "Skat" forlængst besluttet, at Lybra ikke har noget at gøre nord for grænsen. Dvs. Skat værdisætter dem uden nogen sammenhæng med reel handelsværdi. Som Michael siger, er den stort set usælgelig i DK. Det burde gøre den billig i import afgift. Sådan er det bare ikke.

    SvarSlet