søndag den 5. september 2010

SAAB - en glædelig overraskelse

I dag har jeg vasket og plejet min 'nye' SAAB, og det har givet mig lejlighed til at gå mit køb lidt bedre efter i krogene... Jeg kan bestemt lide hvad jeg ser, eksempelvis når jeg tørrer døre og karme af efter vask. Der er bare ikke ret meget at komme efter:
Lars Dithmer skrev fornylig noget i retning af: 'Pas på, for er man først smittet med den svenske virus, bliver man hængende' i en kommentar her på bloggen. Lars kunne godt gå hen at få ret, for det fine ydre går hånd i hånd med det indre og teknikken. Den kører virkelig formidabelt. Den er meget komfortabel og byder på et markant lavere støjniveau end den E30 325i den har afløst. Og så virker SAAB'en bare meget bedre bygget. Også når forskellen i vedligeholdelsesmæssig stand inddrages i sammenligningen. Der er simpelthen mere 'gods' i den - den er jo bygget til kørsel i de svenske skove:
Foreløbig savner jeg ikke de 40 heste som SAAB'en mangler i forhold til den BMW, den har afløst. Og i dag trillede jeg helt tilfældigt forbi en anden 900i. Det viste sig at være en 2.1 16V, der skulle have lidt mere 'punch' end min 2.0i 16V. Bilen stod, pånær fælgene, i original stand og havde endda læder kabine, men var en lille smule 'rød' i hjørnerne:
Umiddelbart så den metalblå 2.1'er derfor ud til at være i lidt dårligere stand end min. Jeg spekulerede lidt over spørgmålet: Kunne jeg være interesseret i et bytte? Hertil må jeg svare nej! Jeg er faktisk glad for min beige velour-kabine, og jeg synes faktisk også at den passer ret godt til bilen...

1 kommentar:

  1. Du er allerede smittet kan jeg mærke. Jeg blev det i sin tid, da jeg havde fået kørekort i en BMW 2002 tii (dejlig bil) og skulle ud og køre i min fars 96ér (også en jättekul auto) med ratgear og friløb. De to biler var jo af gode grunde meget forskellige både i motorkraft og køreegenskaber, men alligevel meget ens i deres måde at være sig selv på. En originalitet og selvstændighed man skal lede længe efter hos andre bilmærker. Desværre viste historien ingen nåde for SAAB´s selvstændighed og vi kender jo alle lidelseshistorien under GM. Jeg fortsætter jo nok med det svenske mærke mange år endnu, hvis det er muligt, for jeg føler mig bare ikke hjemme på samme måde i andre biler uanset hvor lækre de så end er og jo jeg har prøvekørt mange forskellige biler igennem tiden. Det er helt sikkert ikke alle de andre biler der er noget galt med, men mig selv og det er der SAAB virussen spiller ind.

    Og med hensyn til klassiker kunne jeg godt tænke mig at sidde i en 02 Tii igen - på den måde slutter ringen jo også.

    Hilsen Lars

    SvarSlet