søndag den 12. september 2010

Arnes Fulvia

I torsdags var Claus Ebberfeld og jeg på besøg hos Arne Vollertsen. Arne havde inviteret os ud for at se og prøve denne meget fine Fulvia Coupé S1:
Tusind tak for turen Arne! Det var meget storsindet af dig, at låne os 'La Trompeta' en times tid!

Lancia fulvia har fra start ligget højt på listen over mulige delebils-emner, og det primære formål med turen var derfor at blive klogere på, om en Fulvia kunne være noget for os. Og til det må jeg sige - det kan den bestemt! Jeg havde på forhånd læst alle de Fulvia-tests, jeg kunne komme i nærheden af, og de var gennemgående meget positive i deres kritik af Fulvia'en.

Jeg var derfor meget forventningsfuld, da jeg efter en lille foto-session satte mig bag rattet. Men jeg blev ikke skuffet - de høje forventninger blev nemlig til fulde indfriet - og endda mere til! Nu er Arnes Coupé jo ikke helt standard, da motoren er tunet til lidt over 100 hk. Tuningen betyder at den lille V4-motor virker meget omdrejningsvillig, men også at bilen ikke er glad for fx 90 graders højresving i 2. gear. Der skal med andre ord røres i gryden! Og bl.a. derfor er den lille coupé en fed oplevelse at køre - og når den virkelig køres belønnes både fører og passager med et dejligt arrigt vræl fra de lidt under 1.300 ccm ude foran. Kombineret med den meget lange vandring i gearskiftet, der alligevel føles præcist, kræver Arnes Fulvia lidt øvelse at køre... Og det er et stort plus i mine øjne...

Undervognen i Arnes fine S1 er standard, og viste sig at give et fantastisk godt kompromis mellem sport og komfort. Sammen med en styring, der er både fast og med god føling, betyder det at Fulvia'en er en både sjov og velkørende bil.  Bilen virker tilmed godt skruet sammen - og så har den bare masser at finesse og små lækre deltaljer.

Jeg følte mig derfor rigtig godt tilpas, når jeg sad bag rattet i de periode rigtige sportssæder:
Men jeg kan også bruge lang tid på bare at kigge på den vævre coupé:
Et særdeles vellykket design af Pietro Castagnero, der arbejdede på konsulentbasis for Lancia, og også var ansvarlig for designet af både Fulvia og Flavia Berlina.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar