søndag den 29. august 2010

Ny youngtimer i indkørslen

Den seneste uge er gået med at finde en erstatning for min E30 325i touring, der lidt uventet blev solgt og sidste søndag afleveret til en ny ejer. Og det uden at den havde været sat sådan rigtigt til salg. Jeg har været vidt omkring, og foruroligende mange emner har været en del af overvejelserne, herunder BMW E28 + E3, Mercedes W123, Ford Capri, Alfetta, Amazon, etc...

Beslutningen var imidlertid også taget om at jeg denne gang skulle prøve noget helt nyt, hvilket jo udelukker i hvert fald en del BMW modeller. Med i opløbet var bl.a. Lancia Kappa. Jeg har altid været ret vild med designet - der er så meget diskret italiensk elegance over det:
Her i weekenden har jeg derfor set på to Kappa'er - begge trætte, med el-fejl og i en ringe vedligeholdelsesmæssig stand. Det indtryk i kombination med det faktum, at det er en forholdsvis ny bil - som i hvert fald jeg ikke kan reparere ret meget på selv - afskrev Kappa for mig, i hvert fald i denne omgang... Måske den faktisk er for ny?

Men også Citroën CX og især XM har fyldt en del i mine overvejelser - helt indtil Michael H mindede mig om, at jeg faktisk havde haft Citroën XM før. Den model var således også udelukket, men lækker er den nu stadig, især som her i en tidlig V6-version:
Derfor så og prøvede jeg her sidst eftermiddagen en SAAB 900 fra 1992 - og en SAAB har jeg i hvert fald aldrig ejet før! Så den købte jeg... Faktisk har jeg gennem de seneste 2-3 år set på indtil flere klassiske SAAB 900 - både med og uden turbo - og hver gang har teknik og køreegenskaber været en positiv oplevelse. Men det har bilernes stand i øvrigt til gengæld ikke - indtil i eftermiddags.

For den 900 jeg har købt er bleve passet og plejet hele sit liv. Den har fået undervognsbehandling, smurt dør-hængsler, gummilister mm. Ringbind fyldt med regninger vidner om, at også mekanikken på denne bil er passet uden kompromisser! Perfekt er den ikke, men det er klart den bedste 900 jeg har set de sidste 2-3 år, og så har den de helt rigtige aero-fælge:
Min nye 900 er imidlertid kun en 2.0i 16V, og det uden turbo! Dermed er det faktisk også den langsomste bil jeg har haft meget længe. Tiden må vise om det giver bagslag... På turen hjem fra Fyn havde jeg nu mest travlt med at nyde den lidt 'antikke' følelse, som instrumenteringen og den meget lodrette forrude giver - et herligt modstykke til køreegenskaberne, der faktisk er meget moderne og velafbalancerede:

8 kommentarer:

  1. Se det er en cool hverdags klassiker! Tillykke med den:) Men du skulle da have fundet en turbo ;)

    Autoentusisten

    SvarSlet
  2. Tillykke med dit tilsyneladende fine eksemplar
    af "den sidste rigtige Saab"
    En skam at Lancia'erne viste sig at være forsuttede bolcher. Prisen skal nok en tak op,
    for at få en fornuftig Kappa.

    SvarSlet
  3. Ja autoentusiast - en turbo havde da været det helt rigtige. Men jeg har vægtet bilens stand ret højt denne gang - og så bliver det en svær kombi - eller prisen meget højere..

    Vincenzo - jeg er enig. En fin Kappa er nok noget dyrere. Men du skal have mange tak for input og vejledning.

    SvarSlet
  4. Jeg har prøvet at lede efter en turbo som billig hverdagsbil. Men dem uden rust hænger vist ikke på træerne.. Så jeg forstår godt dit argument, og kniber du øjnene lidt samme, så har den jo både fælge os sager som en turbo :) Fluks til Sverige med dig og hente en laber læderkabine til den.

    autoentusiasten

    SvarSlet
  5. Hej Morten

    Tillykke med købet, det er godt at få dig med i svensker klubben :)
    Fandt faktisk lige ud af den anden dag at Volvo lavede en 960 hgv med 6cyl, 3liters motor i starten af 90erne - se det er familieslæde.

    Hvilken årgang er din saab?

    mvh
    erik

    SvarSlet
  6. Erik - det er en 1992'er = en af de sidste årgange, for produktionen af rigtige SAAB'er stoppede vist i 1993.

    Autoentusiast - Nej ingen læder her!! Det skal da forblive tyk beige velour i sådan en 2.0i !! Nogen der vil bytte et sæt aero med stålfælge?? Nej, det er bare gas.. Men kun det med fælgene..

    Men jeg må have fundet min Panama hat frem - og have fundet mig en pibe!

    SvarSlet
  7. artikekt rullekrave

    ecco fodformede

    beige brun fløjlsjakke med lapper på albuerne

    Lad så bare skægget stå og du er en tidslomme

    SvarSlet
  8. Hej Morten

    Jeg bliver nød til lige at stikke hovedet ud af mit hi og glimte med øjnene af din SAAB. Velkommen i klubben, jeg har jo kørt eller er blevet kørt i SAAB siden 1965 så jeg kender samtlige modeller på min egen bagdel på nær en Sonett (kan jo komme).

    Den grønne farve er lidt anderledes end min nuværende SAAB, men grøn klæder altid svensken. Du skal ikke være ked af den manglende turbo, Så slipper du for en del motorjusteringer og slid på ædle dele og turboen klæder nok bedre de 3 dørs modeller. Sig til når du skal på ferie jeg har en Thule tagting der passer til elgen.

    Men pas på, er man først smittet med den svenske virus uanset ejerskab af amerikanere, kinesere eller flyvende hollændere så bliver man hængende. Når jeg har skullet have ny bil har jeg altid lige kigget på alternativer men altid vendt tilbage til den trygge sikre svensker og det fortsætter jeg nok med, da der forhåbentligt kommer spændende nye modeller fra Spyker folkene.

    hilsen Lars

    SvarSlet