søndag den 27. februar 2011

Engelsk prestigebil af høj kvalitet

En driftssikker engelsk luksusbil, der kan fås for rimelige penge - findes den?

JA - det er der overraskende nok meget der tyder på. Det startede med den kantede Jaguar XJ6 (kaldet XJ40), der i hvert fald i de sidste årgange frem til modelskiftet i 1994, har vist sig at være langt mere problemfri end de tidligere XJ6'ere. Her et det en 'Sport' version fra 1994:
Kvaliteten var tilsyneladende endnu højere i efterfølgeren (modelkode X300), der fra 1995 til 1997 stadig havde en 6-cylindret rækkemotor, indtil V8-motorens introduktion i 1998 (modelkode X308), hvor også modelbetegnelsen skiftede til XJ8. Jaguar XJ6 årgang 1997 var ifølge J.D. Powers analyser den 3. mest driftssikre bil, der blev solgt i USA i den periode. Siden har X300/X308-modellerne gjort Jaguar til det mærke med størst kundetilfredshed af alle i både USA og i UK. Selv ADAC i Tyskland finder, at modellen har relativt få problemer ifht. sammenlignelige biler.

Den gode nyhed er, at XJ6'eren fås fra lige godt 100.000 kr., mens XJ8'eren kan fås fra omkring 150.000 kr. Det lyder da som den perfekte luksus / hverdagsbil - i hvert fald for en, der ikke køre alt form mange kilometer om året! Udvalget er relativt stort. I XJ8-modelrækken kan der vælges mellem bl.a. en 4.0 liters V8'er med 294 hk i den luksuriøse Sovereign model som her:
Eller den hurtigere og lidt mere rå men stadig ligeså luksuriøse XJR som her:
375 hk og 525 Nm, der overføres til baghjulene via den samme silkebløde 5-trins automatgearkasse fra tyske ZF, som bruges af Mercedes. Jeg synes at sådan en XJ8 holder hele vejen... Og har svært ved at komme på oplagte alternativer til prisen!

15 kommentarer:

  1. JA - og kun marginalt dyrere pr. km!

    SvarSlet
  2. Ja, i hvert fald så længe man ikke tanker den....

    SvarSlet
  3. Forskellen i benzin-udgiften er vel ca. 1 kr. pr. km. Mon ikke det er det værd??

    SvarSlet
  4. Hmmm - det var da lidt af en udfordring!!

    SvarSlet
  5. Calm down. Count to ten ---- in greek.
    Jeg forstår din begejstring.
    Jokeren er som altid med biler i prestige klassen: Prisen på reparationer.

    SvarSlet
  6. Det er jo det !! Selvom kvaliteten er god kommer der nok et eller andet - delene er dog så vidt jeg kan se ret billige i UK... Ellers koster en reservedelsbil 10.000 kr.

    SvarSlet
  7. Vincenzo - der er i øvrigt kommet 2 stk Lancia Thema her i nabolaget hen over vinteren - en limosine og en SW !!! Hvor kom de lige fra?

    SvarSlet
  8. Der har altid været relativt mange Thema i DK.
    Var lige forbi bilbasen & co. Der plejer at være
    4-5 stykker til salg. Lige nu kan jeg finde EN!
    Så det mest sandsynlige svar, hvor banalt det end måtte lyde, er at dem der før var til salg, nu er kommet ud at køre igen.
    "Min" Kappa er også væk.
    Bare den dog har fået et godt hjem, snøft.
    Er SW'en sort, med læderkabine og V6?

    SvarSlet
  9. Nej den er grønmetal og med 4-cyl..

    SvarSlet
  10. Tror i øvrigt at man i en Thema V6 vil nærme sig en Jaguar XJ6 eller 8 i kr. pr. km !

    SvarSlet
  11. Kom lige til at tænke på et andet engelsk alternativ: Rover 75

    Det er også en vogn i prestigeklassen, i hvert fald når den har 6 eller 8 cylindre. De fik et ordentlig hak nedad i pris, da Rover gik ned. Reservedels bilen skulle kunne købes i UK til en slik, hvis det blev aktuelt.

    SvarSlet
  12. Den siger mig ikke ret meget Lohmann - det skal vel også være MG udgaver, hvis det skal være sjovt?

    SvarSlet
  13. 75'eren har jeg også et svagt punkt for, men MG-versionen er meget mere plastikagtig end Rover: træ og læder til mig, tak.

    SvarSlet