torsdag den 17. februar 2011

Youngtimer mod ny mini - stillingen lige nu!

Har de seneste dage fået regnet en del på de omkostninger, der er forbundet ved at eje forskellige dagligsbiler - nok også for meget - set i bagklogskabens ulidelige klare lys. For man kan jo regne sig til meget... De hårde facts for øko-alternativerne ser lige nu således ud:
  •  2011 Fiat Panda Fresh - 1,63 kr. pr. km alt inkl.
  • 2002 Audi A2 1,4 benzin - mellem 1,78 og 2,10 kr. pr. km
  • 2006 Fiat Panda 100 HP - mellem 1,91 og 2,23 kr. pr. km
Min beregning for den nye Panda ligger på niveau med det bilpriser.dk når frem til, og er derfor nok ikke helt ved siden af.

For de to brugte biler har jeg anslået en omkostning til vedligehold og eventuelle reparationer på mellem 4.000 og 12.000 kr. pr. år. Derfor er også omkostningen pr. km angivet som et interval for Audi A2 og Panda 100 HP.

Til sammenligning er den anslåede omkostning pr. kørte km i min nuværende1992 Saab 900 2.0i 16V mellem 1,59 og 1,83 kr. pr. km., hvis jeg antager, at den er nogenlunde værdifast. Altså på niveau med en ny Panda - men en anelse billigere end en brugt Audi A2 eller en brugt Panda 100 HP. 
For den nye Panda tæller, at det er en ny og forhåbentlig problemfri bil, som jeg ikke behøver at forholde mig ret meget til. Kan jeg så se mig selv i en Panda??? Det er i hvert fald svært... Også når jeg indregner 100 HP modellen! Den er trods alt kun begrænset egnet som både pakæsel og motorvejskrydser... 

Audi'en kan jeg derimod godt se mig selv i. Omvendt er det er jo en halvgammel bil... Er det så 5.000 kr. om året værd at køre Audi A2 1,4 fremfor Saab 900? Jeg tror det ikke, men kan samtidig ikke udelukke den mulighed, for jeg har faktisk aldrig kørt i en Audi A2... Må se om jeg kan få prøvekørt sådan en i nærmeste fremtid. Indtil da tror jeg bare, at jeg holder fast i Saab'en. Og skulle det værst tænkelige ske, som at den blev stjålet, har den indtil nu kostet mig ca. 2,90 kr. pr. km alt inklusive - mod 1,51 kr. pr. km, hvis den viser sig at være nogenlunde værdifast. Så indtil nu sejrer youngtimeren altså stadig her hos mig...

Og hvem ved - måske det er på tide at få sig noget 6-cylindret igen? Min seneste E30 kostede i øvrigt 1,58 kr. pr. km i dagligdrift gennem godt og vel et halvt år... Kiggede i den forbindelse igen igen på BMW, herunder E34 som jeg jo har været omkring et par gange før... Måske det i stedet var på tide at prøve en E28:
Eller måske en E32:
Hvis de da ellers stadig kan findes i original stand.

12 kommentarer:

  1. Jeg var også rigtig varm på en Panda 100 HP.
    Men må også indrømme at jeg havde rigtig svært ved og se mig selv i sådan en.
    Den eneste grund for og kigge efter en Panda, var at jeg på den måde kunne spare penge, og få mig en klassiker mere.
    Men er også lidt fristet af en Megane 225, men den udelukker en klassiker mere.
    Et andet alternativ var og købe en RenaultSport Clio 172 fra omkring 2002-2005 derved kunne jeg nok også spare lidt penge.
    Jeg tænker stadig, men min Seat ryger tilsalg snart.

    SvarSlet
  2. Prøv at kigge lidt på nettet efter brugerudtalelser om 100 HP'en - jeg har nærmest udelukkende hørt godt om den. EVO har desuden rost den meget højt... Og så er den i øvrigt VILDT fed!!

    SvarSlet
  3. Yes - har læst EVO's beretninger, der er meget positive, men også understreger, at den er hård - og at det ikke er en komfortabel bil på længere ture... Men har stadig svært ved at forestille mig i en - er det lidt en pigebil??

    SvarSlet
  4. Eller meget en pigebil..?

    :o)

    SvarSlet
  5. Morten hvad med at glemme alt det der regneri og få bestilt en Giulietta som privat leasing koster kun et par tusser om måneden og ingen værditab.

    SvarSlet
  6. Nej, FIAT 500 er en pige bil.
    FIAT Panda er Italiens var på en Skoda Fabia.
    Billig, fornuftig, kedelig, nem at komme ind og ud af. En bil for gamle mennesker.
    Altså OK til mig (suk)
    Du er for ung :-)

    SvarSlet
  7. Jeg ville ikke give de hulens mange ekstra penge for en 100 hestes Panda. Simple living må da kunne klares med en basisversion, Morten.

    Lars, jeg er ret sikker på, at en leaset Giulietta også har et værditab.

    SvarSlet
  8. Tror min version af Simple living bliver at køre videre i Saab'en..

    SvarSlet
  9. Vincenzo - ikke så hård ved dig selv. Du har jo en Flavia!! Det giver næsten uendelig kredit/respekt...

    SvarSlet
  10. MH. Jeg har bare abstinenser.
    At skubbe min Flavia frem og tilbage i garagen,
    et par gange om ugen, hjælper ikke.
    Jeg vil have forår. Og jeg vil have det NU.

    Ldi. Koster det ikke nærmere 4000kr om måneden at lease en "Julle.2"?

    SvarSlet
  11. Jo det har I nok ret i. Sad bare og så en rigtig flot TV reklame for Giuliettaen hvor de nævnte at den kostede 2995,- om måneden i privatleasing, men det er sikkert uden en udbetaling på ofte 30k.

    SvarSlet
  12. 2.975 pr md faktisk + 30 tkr i førstegangs-ydelse og kun 15.000 km om året. Det kan aldrig gå for mig!! Selvom det da nok er billigere end at købe...

    SvarSlet