søndag den 20. februar 2011

Simple living - in comfort

'Fuel of satan' - blev det alternative brændstof kaldt i en kommentar her på min blog for nylig. Men er diesel nu så skidt? Ikke nødvendigvis... I går fik jeg fx en tur i min gode kammerat Jakobs Mercedes E220 T cdi Avantgarde med alt i udstyr. Og dét er altså rejsevogn!! Den lille 4-cylindrede diesel-motor på små 2.200 ccm matcher bilens komfortable væsen og den velafstemte automatgearkasse perfekt, og kan uden videre holde en marchfart på 150-160 km/t. Og det uden at brændstoføkonomien går fuldstændig fløjten!

På dagens køretur hjem fra Sjælland drømte jeg lidt om at sidde bag rattet i Jakobs Mercedes, fremfor i min aldrende Saab... Men det stoppede ikke helt ved den sorte W211. For hvis det var mig, der skulle have sådan et diesel-fyret lokomotiv - og havde finanserne til at gøre det ordentligt - blev det afgjort en BMW:
Mere præcist den nye 5-serie med modelbetegnelsen F11. Den skulle selvfølgelig have M-sport pakke som bilen ovenfor - inkl. sportssæderne. Det er det bedste bilsæde jeg har prøvet! Og så tror jeg faktisk sagtens, at jeg kunne nøjes med indgangsmodellen - BMW 520d. Især hvis den 4-cylindrede dieselmaskine er matchet med den fine 8-trins automatgearkasse... MEN så er der jo også tale om en bil til en lille million, hvis alt det lækre komfortudstyr skal med i købet. Og det er i mine øjne en fuldstændig sindssyg pris, der mindst vil kræve at man har penge som skidt!!! Derfor ville jeg - nøjagtig som Jakob har gjort det med Mercedes'en - hente en 3-4 år gammel bil hjem fra Tyskland. På den måde får man det hele til langt under halv pris, eller til samme pris som en middelmådig ny Passat. Her følger de overbevisende data for sådan en 520d Touring:
  • 184 hk ved 4.000 o/min og 380 Nm ved 1.900 o/min
  • Topfart 220 km/t
  • 0-100 km/t på 8,3 sek.
  • 18,9 km/l

1 kommentar:

  1. Lige lidt specifikationer for en 535d til sammenligning:
    - 300 hk ved 4.400 o/min og 600 Nm ved 1.750 o/min
    - Topfart begrænset til 250 km/t
    - 0-100 km/t på 5,7 sek.

    OG stadig 15,9 km/l diesel = Diesel lokomotiv!!

    SvarSlet