fredag den 11. februar 2011

Min version af simple living...

Andre tolkninger af begrebet 'simple living' har man fra tid til anden kunnet læse om både på MotorRetro.com og hos Autoentusiasten. Her kommer min version...

Kombinationen af job, familie og andre interesser, der også skal passes, har sat tingene lidt i relief for mig.

Jeg har fx ingen biler til salg (??!!!), og før jeg ved af det vil min SAAB sætte rekord, som den bil jeg har haft længst af alle. Det er i øvrigt ikke ufortjent, for den kører stadig perfekt uden problemer af nogen art... Og det på trods af, at jeg ikke har været helt så god ved den - med hensyn til vask og pleje - som jeg kunne ønske mig. Jeg er heller ikke kommet igang med Manta'en endnu:-( Det har ført til, at jeg i går udliciterede arbejdet med slibning og maling af bagpanel samt indkøb og montering af dæk. Endelig har jeg kun prøvekørt én bil i 2011 - en spritny Passat til over 500.000 kr. jeg alligevel ikke gad eje... Jeg er med andre ord faldet af på den!!!

Derfor tænker jeg lige nu i nye baner, også på bilfronten, og er ad den vej nået frem til, hvad simple living for en bilnørd som mig kunne være. Vejen til et enklere liv indeholder 2 elementer: En ny / næsten ny bil, der kan transportere min lille familie og mig rundt i det daglige med en høj grad af stabilitet, med et nogenlunde forudsigeligt og ikke alt for højt omkostningsniveau. Det kunne være noget i stil med denne:
Fiat Punto EVO med 105 hk benzinmotor, en fornuftig brændstoføkonomi og rimelige præstationer. Demobiler kan fås fra ca. 150.000 kr. inkl. dobbelt soltag, klimaanlæg, bluetooth opkobling, etc. Lige til at gå til med andre ord...

Det andet element er en klassiker i god og køreklar stand. Den skal være på veteranafgift og kunne forsikres for et begrænset beløb, så de faste omkostninger kan holdes på et fornuftigt / lavt niveau. Delebilstanken er i den forbindelse stadig højaktuel. For jeg regner alligevel ikke med at få tid til at køre i klassikeren mere end halvdelen af tiden...

35 kommentarer:

  1. Sådan en Punto 1,4 multiair kører faktisk ret godt, og vælger du en sort, eller en rap farve fremfor sølv, er den da egentligt ganske fræk at se på:o) Masser af bil for pengene og ikke så meget pjat!

    Husk at regne værkstedsbesøg og reservedelspriser ind i ligningen på klassikeren. Det er jo fint at finde en billig velholdt eksotiker, bare ikke så fint hvis man bliver røvet, når man skal have et oliefilter eller en ny benzinpumpe. Det var faktisk derfor, at jeg solgte min Porsche i sin tid, jeg havde råd til forsikring og vægtafgift men ikke dele og vedligehold. Og slet ikke råd, hvis der skulle gå en gearkasse eller noget andet større.

    SvarSlet
  2. Det er også min tilgang til det. En nyere pålidelig (gerne lidt speciel) hverdagsbil, og en klassiker (eller gerne flere). Det er til og have med og gøre.
    Det med service priser osv. skal man selvfølgelig som Claus siger være opmærksom på. Men for mig er det nu mere et fokus på min moderne bil. Her er det min erfaring at det hurtigt kan koste en formue. På klassikeren er mekanikken til og have med og gøre.

    SvarSlet
  3. Fuldstændig enig Claus - den skal IKKE være sølv som på pressefotos, men lidt mere rap... Service-priserne er faktisk rimelige for sådan en ny bil, omend det ser ud til, at det stadig kan betale sig at køre til Flensborg!

    Jeg læste at autobild havde kørt 100.000 km i en Grande Punto - helt uden driftsstop. Og da de skilte bilen ad var ALT indenfor nybilsgrænserne - altså minimal slitage. Kvalitet fra Torino! Langt bedre end fra Wolfsburg..

    Og jeg er enig med jer begge.. Der skal selvfølgelig sættes penge af til rep af klassiker. Det er jo netop pointen med at holde de faste omkostninger nede og at købe en så god bil som muligt + have penge til at holde den i topform !!

    SvarSlet
  4. Som jeg ynder at sige, der er flest hverdage...

    Ved dit kørselsbehov, hvor meget sparer du på en lille ny Fiat ifht. E39?

    Jeg kan god lave et regnestykke ved. 20.000 km, som viser at BMW koster knap 20 øre mere pr. km, nemlig kr. 2,45 pr. km mod 2,26 kr. pr. km...

    Men OK; sikkerheden er da højere på de 2,26 end på de 2,45 :)

    SvarSlet
  5. Jeg kører nok mindst 25 tkm om året som det ser ud nu..

    Du regner ikke med mange omkostninger til rep og vedligehold af E39'eren så? - OG de ruster!

    Jeg tænker lidt på det som en bil, jeg ikke skal forholde mig ret meget til og som konen også kan køre rundt i - og en jeg kan nusse om og hygge mig med...

    SvarSlet
  6. Den er god nok Morten. Det samme har jeg regnet mig frem til. Efter 3 måneders Fiat Panda i stedet for Lancia Kappa, må jeg dog sige at jeg savner Kappa'en.
    Panda'en er bare et transportmiddel.
    Den gør det faktisk både godt og billigt.
    Men jeg glæder mig ikke over at køre i den.
    Jeg smiler ikke når jeg ser den, og det gør ikke så meget at den er møg beskidt.
    Kort sagt er køre og ejer glæde stærkt reduceret. Belønningen skulle så være flere penge i klassiker kassen. Inden så længe er
    det tid at støve Flavia'en af. Jeg forventer at køre mange kilometer i den i år.
    De penge jeg før hældte i Kappa'ens benzintank, og i statens "grønne afgift" tank.
    Skal nu gå til drift og forbedringer på Flavia'en.
    PS. Fik jeg sagt, at jeg savner min Kappa?

    SvarSlet
  7. Hvis du gerne vil ha en ny Punto, skal du nok bare købe en uanset om det er 20 eller 40 øre billigere end en BMW - jeg bliver bare ved at regne indtil beregningerne viser det jeg vil ha' dem til...

    All I'm saying is; der er en risiko for du bliver træt af en Punto - og at der ikke er plads nok til at dække hele familiens behov i en sådan en. Men jeg kan sagtens følge dig.

    SvarSlet
  8. I know Mike... Mine tal kan også ændres fra gang til gang i alt efter humør og lyster humør:-)

    Og jo - jeg vil da formentlig blive træt af en Punto Evo i ny og næ... MEN jeg er nok bare nået til den erkendelse, at jeg bliver OGSÅ træt (faktisk ligeså træt) af en SAAB eller en E39 for den skyld - for de ruster og skal holdes ved lige - og så er der den med de hyppige besøg på tanken..

    Når det er sagt - så er SAAB'en her jo stadig. Og den er da ikke sat til salg endnu...

    Vincenzo - jeg kender dilemmaet og min ide med ovenstående plan er jo netop også at få lidt flere midler fri til klassiker...

    SvarSlet
  9. Jeg kan sagtens følge din tankegang Morten. Med et så stort kørselsbehov er det vigtigste pålidelighed.

    Jeg kommer (sandsynligvis) også snart til at køre +25tkm om året. Og uanset hvor meget jeg gerne ville det, så bliver det meget svært at klare med en gammel spændende bil.

    Jeg overvejer faktisk at gå all-in på pålidelighed; let brugt Toyota! Så må man leve med det automatiske medlemskab af bridge-klubben...
    Selvfølgelig skal den suppleres med et passende antal klassiske køretøjer, som kan få pulsen op!

    SvarSlet
  10. Den sidste E30 havde gået 92.000 da jeg købte den, og 142.000 ved salg efter ca 2,5 år. Den var mindst ligeså pålideligt som en ny bil.

    Ved salg havde den kostet ( 20.000 km pr. år, ved 6 % rente og 11 kr. pr. l benzin):

    Værditab og forrentning: 0,36 kr. pr. km
    Afgift, forsikring og vejhjælp: 0,37 kr. pr. km
    Vedligehold og reparationer: 0,40 kr. pr. km
    Brændstof: 1,07 kr. pr. km
    Ialt 2,20 kr. pr. km

    Når jeg laver samme øvelse for Punto ser tallene sådan ud: ( 5 år, 15% værditab pr. år)

    Værditab og forrentning: 1,19 kr. pr. km
    Afgift, forsikring og vejhjælp: 0,28 kr. pr. km
    Vedligehold og reparationer: 0,20 kr. pr. km
    Brændstof: 0,71 kr. pr. km
    Ialt 2,38 kr. pr. km

    Hvis kørselsbehovet i stedet er 25.000 km. p., år, koster Puntoen 2,05 kr. km, og da ville E30 forventeligt have kostet 1,97.

    Så kører man nu meget få km eller rigtig mange, synes jeg valget er nemt. Ved få km køb en fin youngtimer med få km på klokken og lidt ringere brændstoføkonomi. Ved mange km køb en nyere eller ny bil eller hop på leasing.

    Ved de 20.000 - 25.000 km om året er det sværere. Det må være en daglig prioritering af behov for komfort (aircon mv.) og sikkerhed (airbags, isofix osv.) mod motorlyd (vrooom) og det at have en måske lidt mere speciel bil (se mig; jeg gider ikke have det samme som alle andre). Og der er jeg enig - den prioritering kan ændre sig dag for dag!

    Men jeg må fastholde, at en ny Punto ikke nødvendig vis giver flere penge til klassikerkontoen end en E39. Man kender bare omkostningsniveauet for en ny bil med større sikkerhed end man gør for en ældre. :)

    SvarSlet
  11. Selvom jeg godt kan forstå alle beregningerne og tankerne vil jeg her komme med min løsning på samme problematik. Jeg skal køre 50.000 om året og havde valget mellem at gøre det i min gode gamle SAAB eller vælge en helt ny Giulietta. Jeg kunne hurtigt regne ud som nogle af mine kolleger gør, at det bedst kan betale sig at købe en gammel slidt dieselhakker få kørselsfradrag og mere i løn i stedet for at få firmabil og skattesmæk. Mit valg var at følge Michael H med tanke på at der er flest hverdage i et år og når man kører over 200 km hver dag skal det være skide sjovt at køre også selvom det er en dyr løsning.

    jeg har ikke fortrudt et sekund. Min Alfa kører fantastisk, er afsindig hurtig og styrer som en gokart. Jeg smiler hele vejen til og fra arbejde og køre gerne en ekstra gang rundt i en rundkørsel bare for at nyde accelerationen ud af den og det med en lille 1.4 l motor.

    Jeg vil da gerne på sigt få råd til en klassiker at gå at skrue på i garagen men min største bekymring lige nu er at få rørt min SAAB bare en gang imellem for min kone vil hellere cykle end bruge den.... og jeg vil tabe for meget ved at sælge den.

    SvarSlet
  12. Det er god stil Lars, og jeg glæder mig til at se den Giulietta!

    SvarSlet
  13. Jeg glæder mig også til prøveturen i din Giulietta Lars! Det er en lækker vogn - var inde og sidde i en, da jeg forleden så på Punto ude hos Koch Biler..

    Michael, din E30 var super fed og i super god stand! Og dit regnestykke viser jo, at det kan lade sig gøre...

    Der hvor det bliver mere uldent er jo, når man skal værdisætte køre/ejerglæde og parametre som komfort og sikkerhed...

    Jeg har prøvet at holde i kø i en sort E30 med sort læder i 30 graders varme med en skrigende dreng på bagsædet..., der på trods af en ellers ny viskokobling, der IKKE ville slå blæseren til! Det vil jeg helst undgå fremadrettet... Så fx klima vil være velkomment!

    Og der holder dit regnestykke ikke længere Michael... For hvis jeg skal have en e39 eller E36 328i touring fx i god og rustfri stand med dokumentation for vedligehold og et relativt pænt km-tal skal jeg måske lægge 100 tkr. på bordet. OG så undgår jeg jo ikke et værditab på niveau med en Punto? Så JO - jeg tror at en Punto vil give flere penge til klassiker - udover som du skriver en større sikkerhed for omkostningsniveauet!

    SvarSlet
  14. Jo værditabet betyder selvfølgelig noget; og jeg var også heldig at få en flot pris for den sidste E30.

    Håber jeg kan gøre det samme igen med E36, som jeg dog ikke har planer om at skifte ud reoløbig. Men måske ofre en aircon på... Som en sidebemærkning skal det da også nævnes, at et lavt værditab som følge af at den kun benyttes til sommerkørsel jo bliver ødelagt af ekstraomkostningen til en vinterbil!

    Jeg overvejer om en løsning på dette er at afmelde BMW'en om vinteren og dermed sparede de faste omkostinger til afgift og forsikring i den periode; det koster jo stadig ca. 1.400 kr til nummerplader og registrering. En anden mulighed er at køre i den om vinteren også; der går jo alligevel nogle år inden den er rustet væk, og værditabet er alligevel begrænset. Synes bare det er en skam at udsætte den for vinterføret...

    E39 til 100.000 og samme procentuelle værditab som Punt, kan jeg f.eks. regne til 40-50 øre mere pr. km end Punto, ved 5.000-10.000 kr. pr. år i vedlighold pr. år, mod Punto på 4.000 (primært service).

    Det giver ved 25.000 km så 12.500 kr. ekstra pr. år til klassikeren. Spørgsmålet er så, om ens privatøkonomi styres på en måde, så de sparede kroner rent faktisk kanaliseres til klassikerkontoen... :)

    Mine egne overvejelser kompliceres lidt af, at jeg udover BMW + evt. vinterbil jo også gerne vil have noget der er mere specielt - bare til sjov. Må erkende at MX5 er relativ dyr i faste omkostninger. Alternativt kunne det være Manta A, Kadett C coupé; Commodore B, Capri, E24 eller lignende. Men det løber jo op alligevel, så måske skal man lade være at egne alt for meget på det...

    SvarSlet
  15. Er helt enig i at man kan regne og analysere for meget på det hele... Nogen gange skal man jo bare gøre det!

    Og omvendt er 12.500 kr pr år da noget! Og så tror jeg endda, at du underestimerer omkostningerne for BMW'en - jeg tror fx godt at værditabet kunne være næsten det samme på den - i kroner pr. år - som for en demo-Punto, der allerede ligger 30-40.000 kr. under listeprisen.. Men jeg på ingen måde tror på, at du kommer i nærheden af 5.000 kr. i vedligehold for BMW'en. Den skal jo i princippet til service 2,5 gange pr år - mod Punto'ens én gang!

    SvarSlet
  16. 12.500 kr. er helt sikkert noget - vi er jo efter skat her.

    Har lige siddet og kigget på altervativer til vinterbil og blev lidt hooked på Fiat Marea 2,0 (5 cyl) indtil jeg så afgiften - 5.000 kr. pr. år! Det ødelægger jo regnestykket og der er ingen tvivl om, at afgifter virker...

    Ang. Service på BMW så har jeg jo selv skiftet olie og filtre, og ladet NICA tjekke gearkasse og diff. Og så er det selvfølgeligt billigere end at køre en ny bil til obligatorisk service. MEN man kan ikke forvente at en E39 aldrig skal have lavet reparationer, og selvfølgelig koster det. Men dæk, viskerblade, olie osv. koster vel stort set det samme uanset om det skal på BMW eller FIAT.

    Vi kommer først tilbunds i denne vurdering når du har haft FIAT noget tid (altså længere tid end Bravaen som Kasper jo har været super billigt kørende i) - og kan give den karakter for køreglæde, driftsikkerhed osv. :-)

    Spændende du allerede har tjekket den ud - havde han gode farver på de demobiler eller vil de tage en ind til demo "på bestilling"? Mener at have læst der er en ny model undervejs.

    SvarSlet
  17. Hvordan ser regnestykket ud, hvis Punto'en kører på 'fuel of satan'? Det må alligevel betyde noget ved mange km pr. år, når brændstof er een krone billigere pr. liter og bilen går fem(?) km længere på literen!

    SvarSlet
  18. Så langt er vi ikke.. Men der er da flere fine demo'er på bilbasen.dk..

    Vi må se, hvor det ender - først står Manta for. Den skal jo gøres køreklar...

    SvarSlet
  19. Lohmann.. Diesel er også i spil - har tænkt mig at lave en sammenlignende test.. !

    Med til regnestykket hører i øvrigt også - at jeg på firmakort får 80 øre mere i rabat pr. liter diesel i forhold til benzinen - så er forskellen jo næsten 2 kr. pr. liter.. Jeg bekymrer mig dog lidt omkring de moderne diesel-bilers kompleksitet.. I går var jeg til noget fødselsdags-tamtam. En af gæster havde ofret 47.000 kr. på sin næsten nye Zafira diesel - og stadig IKKE fået den til at køre ordentligt!!!

    Michael, Marea'ens motor lyder godt, men skulle være tørstig, og så er der noget med en tandrem, der helst skal være skiftet?

    Hvad med en Golf II GTI - original zustand eller lignende??

    SvarSlet
  20. @Lohmann: Diesel reducerer vel brændstofomkostningen med ca. 20-25 øre pr. l, lidt afhængigt af hvad det reelle forbrug bliver. Benzinversionen er vist opgivet til 17,5 km. pr. l, jeg har regnet med 15 km. pr. l. 1,3D opgivet til 24,4 km. pr. l, her skal man vel regne med ca. 20 km. pr. l.

    Evt. reparation på de moderne dieselmotorer kan nok trække i den anden retning. Men ud fra mit kendskab til Mortens kørselsbehov som inkluderer mange korte ture tror jeg ikke det er så relevant.

    SvarSlet
  21. @Morten:

    Ud fra 11 kr. på benzin, 10 på diesel og Shellrabatten på hhv. 10 og 110 øre ser det sådan ud:

    BENZIN (10,70 pr l):
    15,0 km pr l: 0,71 kr. pr km
    17,5 km pr. l: 0,61 kr. pr km

    DIESEL (8,90 pr. l):
    20 km pr. l: 0,45 kr. pr km
    24,4 km pr, l: 0,36 kr. pr km

    Ang. fremtidige biler har jeg en lang liste over muligheder, måske skal jeg sætte Golf GTI på her.
    Helst I, som er for dyr, men måske II? Umiddelbart er det vist nemmest at finde en III'er...
    Det sværeste bliver nok at finde en der ikke er kørt i smadder.

    Er vi i den boldgade er gode gamle 205 GTI også i spil!!

    SvarSlet
  22. Hov, skrev forkert; 30 øre rabat på benzin.

    SvarSlet
  23. Se Stelvios Golf I 1,8 GTI

    http://kortlink.dk/8rc5

    SvarSlet
  24. Pas nu på livet ikke passere forbi medens I regner.

    Selvom jeg er mest til italienere har jeg en stor svaghed for de tidligste VW GTIer med ternede sæder og golfbold på gearstangen - det bliver ikke mere bundesliga geil - den skal bare være hvid med rød stribe omkring kølergitteret så spiller die musikanten.

    SvarSlet
  25. Jeps Mike - har set den. FED bil!

    SvarSlet
  26. Hold op en masse tal!

    Det nytter bare ikke noget at forsøge at lave en helt objektiv vurdering af ny bil kontra klassisk bil/youngtimer, for vurderingen af køreglæde og alt det kan jo ALDRIG indgå på en entydig og rimelig måde.

    Jeg tror hellere man skal kigge på, om man overhovedet KAN undvære sin Kappa/E30/Saab. Og dernæst på hvad det absolut billigste nye/nyere benzinalternativ er, som kan dække ens behov. Ja, jeg siger benzin, for der er ingen grund til at synke dybere end lavt...

    Min filosofi er, at der er alligevel ikke er en eneste ny bil, der kan det en gammel bil kan (jeg vil eks. til hver en tid hellere køre min gamle 628 end en hvilken som helst ny Alfa Romeo), og derfor er minimalmodellen altid den bedste indenfor nye/nyere biler: 25.000 om året kan man jo køre i hvad som helst.

    Og selvfølgelig kan de sparede penge omsættes til en klassiker: En minimalbil til 100K fremfor en mellemklassesag til 300K frigør jo ligesom 200K - det er da et mere simpelt regnestykke end de fleste af de ovenstående. Hvis man vil have lidt sikkerhedsmargin, så sig 150 eller endda bare 100 til at købe en klassiker for: Udvalget er gigantisk, uanset om man er til Alfa eller BMW.

    Det kræver bare, at man frigør sit klassikerelskende jeg fra ens daglige kørsel i minimalbilen. Det er der nogle der kan, andre der ikke kan. Men hvis der holder en trøstepræmie hjemme i garagen, så ville jeg også kunne.

    SvarSlet
  27. Det vil jeg også kunne... Når bare der også er en bil til entusiasten i mig, som jeg kan glæde mig over. Faktisk kan jeg se en del fordele i at have en dagligdagsbil, som man ikke skal forholde sig ret meget til...

    SvarSlet
  28. Morten, hvis endelig du vil have en ny billig bil. Så synes jeg også du skal tage forbi SMC biler og kigge på en ny Seat Ibiza. De har altså nogle rigtig gode priser på dem. Desuden har de også en Service aftale der gælder 2 år. For omkring 4.000 kr. har du fri service i de 2 år.
    Dette har jeg selv på min Altea, og det faktisk rart og vide at den ikke kommer til og koste en noget i 2 år.
    Pønser dog på og skifte Altea'en ud med en Renault. Jeg kører nemlig ofte i en masse små udlejningsbiler i forbindelse med arbejde, derfor er jeg, ligesom Lars, nået frem til at jeg vil have noget sjovt til hverdag. Derfor overvejer jeg lige pt. og hente en brugt RenaultSport Megane 225 i tyskland.

    SvarSlet
  29. Hov hov! Livet jo bl.a. biler og det er da rart at have dækning for at vælge det man har lyst til :)

    Dennis, Lars og jeg er i "der er flest hverdage giv mig en sjov bil til dem"-humør, mens Morten og Claus er i "behageligt, nemt og forudsigeligt" hjørnet. Og ja det kan meget vel gøre det nemmere at spare op til en delebil :o)

    Begge dele er ok; min pointe er bare at man da godt må vide hvad det koster at gøre som man har lyst til. Og at jeg med de sidste par gamle biler har haft en ok økonomi i det, sammenlignet med det "gængse" alternativ - men det er bestemt ikke altid sådan.

    SvarSlet
  30. Uha Dennis - se det lyder som en spændende GTI-bil. Har læst utrolig rosende ord om Renault Sports biler - både Megane og Clio!

    Jeg var faktisk lige forbi og kigge Ibiza i dag og Panda - den fås lige nu til 109 tkr med aircon... Seat'en bliver imidlertid dyr, før jeg er færdig... og den er meget plastik fantastik i indgangsmodellen!

    SvarSlet
  31. Det er svært at lave regnestykker med så mange forskellige ubekendte (læs følelser).

    Vil man prioritere en ny lidt kedelig og billig hverdagsbil og en dyr god klassiker koster det vel det samme som at prioritere en ny dyr hverdagsbil og en meget billig rusten klassiker. Så langt kan de fleste vel godt regne.

    Jeg har også tidligere haft den holdning som Claus beskriver om hellere at køre rundt i en stor youngtimer flyder end en ny bil, men mit forhold til min lille nye Alfa har totalt ændret dette. Jeg havde ikke troet at jeg ville blive så glad for en ny bil og jeg vil til en hver tid hellere køre 200 sjove km hver dag i Alfaen end 200 magelige km i en gammel BMW 628 eller SAAB 95 - sorry Claus. Jeg tror man skal prøve det i en måned eller to hver eneste dag frem og tilbage for helt at forstå glæden ved en bil der bare styrer og lystrer hver eneste lille bevægelse fra fødderne og hænderne. Det kan godt være det lyder lettere overstadigt men jeg har kørt en del biler både nye og gamle gennem tiden, men sjældent kørt i en hvor rat, hjul, speeder og bremse er i så tæt og frydefuld symbiose.

    Selvfølgelig er det noget helt andet at sætte sig ind i en smuk og velholdt klassiker men som sagt - der er flest hverdage i et år og mange af disse ligger i sne, sjap og regn og skal man ud og køre i dette, så vil jeg helst gøre det i en god og sjov ny bil og så håbe jeg en dag får råd til en klassiker til at køre søndagsture i om sommeren. På den måde smiler man hele året rundt og ikke kun i halvdelen af tiden.

    SvarSlet
  32. Jeg har tidligere haft en Clio 1.8 16v (Clio Williams lillebror/forgænger). Den var jeg meget glad for, og den styrede som en go cart. Derfor er jeg fristet af Meganen. Kan godt lide at den er så sjælden herhjemme. Dem jeg kigger på er fra omkring 2004, så helt nye er de ikke.

    SvarSlet
  33. Mennesker vil altid have det, de IKKE har.
    Da jeg havde Kappa'en, var jeg glad for den.
    Jeg glædede mig over at køre i den, se på den,
    ja bare at eje den. Samtidig var jeg træt af de
    høje grønne afgifter, al den benzin den brugte.
    Al den pleje den krævede (knofedt)
    Lykken måtte være en ny, billig bil.
    Nu glæder jeg mig over at Panda'en er billig i benzin og grøn afgift. Den kan parkeres overalt. Men jeg ser aldrig på den, jeg tænker ikke på den. Jeg glæder mig ikke over den.
    Men hvad, konens Ford Ka bliver snart 3 år.
    Væk med den, så kan hun få Panda'en. Så køber
    jeg en Kappa igen. Denne gang en Coupe.
    I 2014 savner jeg så nok en lille ny, billig bil en gang til. Græsset er altid grønnere ----

    SvarSlet
  34. Der har du nok ret Vincenzo... Jeg plejer at sige, at man kan vælge at lægge pengene hos Shell eller nede i banken. Jeg veksler lidt mellem, hvem af dem jeg synes der skal have dem..

    SvarSlet
  35. Dennis - vi tænker i samme loop. Lavede også en kobling mellem Megane og Clio (bare i Williams versionen) på baggrund af din første kommentar om Renault, jf. nyeste indlæg...

    SvarSlet