torsdag den 19. maj 2011

Essex V6

Fords Essex V6'er ligger i bl.a. Capri, Granada, Reliant Scimitar, Marcos og TVR 3000M, som gårsdagens indlæg her på bloggen handlede om. Som udgangspunkt er Essex-motorens lyd 100 % godkendt. Det er en overkvadratisk motor, der nærmest kan ses som en nedskaleret amerikansk V8.
Essex V6 i 3000M - stor og tung som en amerikaner, men med potentiale og en god lyd.

Men ydelsen halter en anelse. I Ford-trim yder motoren som standard godt 130 HK, mens den i en TVR 3000M præsterer omkring 142 HK. Forskellen skyldes alene TVRs udstødningsmanifolder. Den 3 liter store motors styrke ligger i spandevis af 'low-down torque' og et tuningspotentiale på op til omkring 300 HK. Så mange heste er dog temmelig kostbare at udvinde, og også mindre interessant, hvis bilen skal kunne bruges på gaden også. Og det er præcis det den 3000M jeg drømmer om skal kunne... Jeg ønsker mig en bil, der kan bruges - og det både til touring, track days og måske med tiden et par hillclimbs. Den gode nyhed er her, at det er nemt (og også til at betale for) at hente lidt ekstra heste ud af en Essex. Den standardmonterede DGAS karburator kan følge med op til ca. 180 HK, og ved skift af knastaksler, benzinpumpe, tændingssystem og luftfilter kan ydelsen formentlig hæves til omkring 165-170 HK - uden touring-egenskaberne forringes mærkbart. Sammen med et lettet svinghjul og fx en 5-trins gearkasse fra en Ford Sierra giver det en langt bedre responss og kørbarhed. Flere af de TVR 3000M jeg har set til salg gennem det seneste års tid har haft disse upgrades, og i visse tilfælde også modificerede topstykker fra fx Burton i England - herved opnås de 180 HK. I want one !!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar