fredag den 3. december 2010

Man skal da nå at eje en Ferrari OG en Porsche?

Jeg læste et eller andet sted en udtalelse om, at alle bilentusiaster burde prøve at eje henholdsvis en Ferrari og en Bugatti... Det lyder ret ambitiøst i mine ører! Bugatti'en har jeg personligt ikke et stort ønske om at eje. En Ferrari derimod? Afgjort -bare ikke lige nu. Jeg venter til priserne på F355 GTB er helt i bund... ;-) For så skal jeg da have mig sådan en blå sag:
Den skal selvfølgelig være med manuelt gear og den fede åbne skiftekulisse (ikke noget F1-gear her!!).

Men inden da var det jo nærliggende og prøve at eje en Porsche? En Porsche 911 er i så fald for mange det eneste rigtige.. I mine øjne er en 3,0 SC (1978-83) dejligt clean og jo også til at komme i nærheden af økonomisk. Faktisk overgås den i min bog kun af 993'eren. Den sidste 'rigtige' (dvs. luftkølede) 911'er. Min skal selvfølgelig være en 'S' model - uden forhjulstræk som her:
993'eren er ret eftertragtet - og faktisk ofte dyrere end den efterfølgende 996'er, der også i mine øje er langt mindre attraktiv.

Men heldigvis 'tænder' jeg også på andre Porscher - og her er et laaangt mere overkommeligt bud, rent økonomisk, nemlig en Porsche 944 fra første del af 80'erne. 2,5 liters 4-cylindret motor og 163 hk, transaksel etc - her med de totalt fede telefon-fælge:
Bilen her nedenfor er med de endnu lækrere Fuchs-fælge, og er lige nu til salg hinsidan. Der ser umiddelbart ud til at være tale om et ret velholdt eksemplar, der endda er nyserviceret med tandrem, vandpumpe, nye dæk etc. Pris: 38.000 SEK - med et lille afslag i prisen svarer det til under 30.000 kr. Afgiften ligger ifølge skat.dk på mellem 40 og 45.000 kr. Med lidt god vilje kan den således være på DK plader for i omegnen af 75-80.000 kr. Og det er sgu da en fed bil til den pris - og dermed et godt bud på en Manta-efterfølger:
Se annoncen her.

6 kommentarer:

  1. Kanon tilbud, den pris er da helt i skoven i forhold til tyske priser. Jeg synes også det er en fed bil, hvis det ikke kan blive en 924 Carrera GT - drømme drømme.

    Jeg har nu en hemmelig kærlighed til 914, som jeg ikke tør sige højt - den vinder ved nærmere eftersyn på grund af dens spartanske enkelthed og specielle linier

    SvarSlet
  2. JA Lars.. Mener faktisk også at have foreslået Claus en 914 2,0 som deler på et tidspunkt! Den kan jeg også lide - og for den sags skyld en 924...

    SvarSlet
  3. MEN det er tilsyneladende prisniveauet derovre:

    http://www.blocket.se/gotland/Porsche_944_30508489.htm?ca=23_15&w=3

    http://www.blocket.se/stockholm/Porsche_944_29950513.htm?ca=23_15&w=3

    SvarSlet
  4. Dont get me started. Har kigget meget efter 924 på det sidste, men har sandelig også været omkring 914 som er herlig anderledes, 944 som skulle køre fantasktisk, men også 928 som er sindsyg billige i Sverige, men her slå afgiften og drift igennem på den lede måde.
    JA, skal bestemt have prøvet at ha en Porsche i garagen og følger dig præcist Morten i dine 911 værdier når nu de helt tidlige modeller er blevet så dyre efterhånden.
    erik

    SvarSlet
  5. Claus Ebberfeld fandt også en ret billig tidlig 928'er i Sverige... Mulig deler? JA - for det er en fed bil, dette eksemplar var dog med tomat-gear OG blev hurtigt solgt!

    SvarSlet
  6. 928 med telefonfælge, pre-"S", automatgear, Pascha-betræk: JATAK!

    SvarSlet