På evo.co.uk snublede jeg over denne sammenlignende test af to af de allerstørste 80'er ikoner. Porsche 959 mod Ferrari 288 GTO - hentet direkte fra plakaterne på drengeværelset:
EVO laver nogle udmærkede video'er, og sammenligningen af 288 GTO og 959 kan ses her.
EVO laver nogle udmærkede video'er, og sammenligningen af 288 GTO og 959 kan ses her.
Hvilken af de to jeg ville vælge? I 80'erne ville jeg klart have valgt Ferrari'en. I dag er valget knapt så enkelt... Chris Harris fra EVO vælger GTO'en. Jeg ender formentlig med af følge ham:
Ferrari'en er i hvert fald klart den smukkeste af de to...
En 80'er superbil slår dog i mine øjne dem begge. Og det er 288 GTO's efterfølger - Ferrari F40, der i mange sammenlignende tests beskrives som den mest involverende og rendyrkede superbil af den alle. Første del af denne video siger efter min mening alt (husk at skrue op for lyden):
En 80'er superbil slår dog i mine øjne dem begge. Og det er 288 GTO's efterfølger - Ferrari F40, der i mange sammenlignende tests beskrives som den mest involverende og rendyrkede superbil af den alle. Første del af denne video siger efter min mening alt (husk at skrue op for lyden):
Den gang (1987) som nu er min favorit Ferrari F40. There can be only one... på toppen af superbils-tronen. Og min nummer 1 er og bliver Ferrari F40!
En lille anekdote: Ferrari F40 gjorde det faktisk hæderligt i racing - endda så sent som i 1994-96, hvor F40'eren i GTE versionen, gjorde en god figur i BPR Global GT Series. Til 1996 sæsonen var GTE'eren opdateret med sekventiel gearkasse med 6 trin samt bremseskiver og kobling i kulfiber. Rå ser den i hvert fald ud:
Læs mere om F40'erens karriere i racing her.F40'erens afløser (Ferrari F50) var knapt så interessant i mine øjne, borset fra GT versionen, der skulle have afløst F40 GTE i racing. F50 GT projektet blev dog skrinlagt alt for tidligt, og kun 3 eksemplarer blev bygget:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar