onsdag den 8. december 2010

Fra drengeværelset

evo.co.uk snublede jeg over denne sammenlignende test af to af de allerstørste 80'er ikoner. Porsche 959 mod Ferrari 288 GTO - hentet direkte fra plakaterne på drengeværelset:
EVO laver nogle udmærkede video'er, og sammenligningen af 288 GTO og 959 kan ses her.

Hvilken af de to jeg ville vælge? I 80'erne ville jeg klart have valgt Ferrari'en. I dag er valget knapt så enkelt... Chris Harris fra EVO vælger GTO'en. Jeg ender formentlig med af følge ham: 
Ferrari'en er i hvert fald klart den smukkeste af de to...

En 80'er superbil slår dog i mine øjne dem begge. Og det er 288 GTO's efterfølger - Ferrari F40, der i mange sammenlignende tests beskrives som den mest involverende og rendyrkede superbil af den alle. Første del af denne video siger efter min mening alt (husk at skrue op for lyden):
Den gang (1987) som nu er min favorit Ferrari F40. There can be only one... på toppen af superbils-tronen. Og min nummer 1 er og bliver Ferrari F40!

En lille anekdote: Ferrari F40 gjorde det faktisk hæderligt i racing - endda så sent som i 1994-96, hvor F40'eren i GTE versionen, gjorde en god figur i BPR Global GT Series. Til 1996 sæsonen var GTE'eren opdateret med sekventiel gearkasse med 6 trin samt bremseskiver og kobling i kulfiber. Rå ser den i hvert fald ud:
Læs mere om F40'erens karriere i racing her.

F40'erens afløser (Ferrari F50) var knapt så interessant i mine øjne, borset fra GT versionen, der skulle have afløst F40 GTE i racing. F50 GT projektet blev dog skrinlagt alt for tidligt, og kun 3 eksemplarer blev bygget:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar