mandag den 4. oktober 2010

Lindners E-type

I mit forrige indlæg, nævnte jeg den smukke Lindner og Nöcker Lightweight E-type, der udgik af Le Mans 1964. Og det er efter min mening den i særklasse smukkeste E-type:
Måske endda den smukkeste af Jaguar af dem alle?

Alle Jaguars Lightweigt E-typer var baseret på den lettere roadster udgave, men monteret med en aluminiums-hardtop for at øge karosseriets stivhed og styrke. Flere Lightweight's havde den lidt længere næse, men kun én blev ændret til Malcolm Sayer's 'Low Drag' Coupé form. Denne unikke E-type blev bygget til Peter Lindner, der var Jaguar importør i Tyskland, og ønskede at udnytte det aerodynamiske 'fastback' design på baner som Le Mans.

Den unikke Low Drag blev kørt af Lindner og Nöcker på Le Mans i 1964 - og 'fast' var den – målt til 180 mph, svarende til ca. 290 km/t, på Mulsanne langsiden.

Men som nævnt udgik den smukke Jaguar alt for tidligt, og bilens karriere blev alt for kort, for kun nogle uger senere var den involveret i en voldsom ulykke i 1.000 km løbet ved Paris. Peter Lidner havde ellers kørt bilen til 10. bedste tid i kvalifikationen, men mistede herredømmet ved pit-udkørslen, og ramte Franco Patria, der var på vej på ud af pitten i sin Abarth-Simca. Både Lindner, Patria og tre officials blev dræbt i ulykken – her er Lindner bag rattet i E-typen ganske kort før det fatale uheld:
Lindners E-type blev beslaglagt i Frankrig og låst væk i mange år. Efterfølgende blev bilen genopbygget ved hjælp af alle de mekaniske komponenter og et ekstra Lightweight karosseri. Originalen er nu ved at blive genskabt med hos Classic Motor Cars i England, der faktisk har formået at redde mere end 90 % af det smadrede original-karrosseri. Det er den eneste E-type jeg kunne tænke mig:
Jeg kan dog godt nøjes med en replika som denne:

2 kommentarer:

  1. Ja det er sjovt at en E type bliver så meget flottere i race udgave. Det er sådan standardudgaven skulle have set ud i stedet for den lidt uharmoniske overbygning, hvor front og sidevinduer ikke rigtig går i harmoni med taget.
    Replikaen er jeg med på, men kan den indregistreres i dk?

    Lars D

    SvarSlet
  2. De replicaer er så tæt på den ægte vare, som man kan komme, så indregistrering tror jeg ikke er noget problem. Og ja, den er simpelthen suverænt mere vellykket end den almindelige E.

    SvarSlet