fredag den 8. oktober 2010

Mere svensk...

Det startede med at vor mand ovre østpå, Erik Jensby, sendte følgende billede:
Om jeg kunne gætte hvilken bil det var??? Det kunne jeg selvfølgelig ikke... for jeg havde næsten glemt modellen, der faktisk kun er solgt i 13 eksemplarer herhjemme. Ikke mange eksemplarer for sådan en Volvo!

Der er selvfølgelig tale om Volvo 780, der som det fremgår er designet af Bertone. Modellen blev præsenteret på Geneve-udstillingen i 1985 og blev bygget på Bertones fabrik i Torino frem til 1991. 780'eren kunne fra start fås med en 2.8 liters V6-motor, men kunne senere også leveres med 4-cylindret turbomotor. Der kun vælges mellem manuelt og automatisk gearskifte.

Jeg husker tydeligt den første gang, jeg så en 780'er... Det var sidst i 80'erne, og Volvo'en var kørt fast nede på stranden ved Tversted. Min bror og jeg hjalp med at skubbe bilen fri. Tror faktisk at 780'eren fra dengang var i præcis denne farve:
Det var sgu en fed bil... Og det er det jo forresten stadig!! Designet med den lidt lavere front og taglinie er elegant, men stadig meget kantet som kun en Volvo kan være det - og tydeligvis af samme slægt som den tids øvrige Volvo-modeller:
Også indendørs er der dømt 'god stil':
780'eren fås i flere lækre metalfarver - fx brunmetal som den ovenfor, beigemetal eller blåmetal som her:
Kvaliteten skulle være som vi kender det fra de klassiske Volvo'er - altså uovertruffen! Sliddelene deler 780'eren med resten af 700-serien. Jeg ville gå efter en turbo-version med kun 4 cylindre. Hvem ved - måske er det min næste youngtimer? Det er da en værdig arvtager til SAAB'en!

8 kommentarer:

  1. Hej Morten

    He he, ja det er en fed bil. Fåes til fornuftige penge i Sverige selvom der heller ikke er mange af dem der. Mener der ialt blev lavet mindre end 10.000
    Turbomotoren blev vist mest brugt til export og en del af dem er i Italien.
    Det er ingen racer, men bundsolid og alt el etc virker stadig og så er den superlækker inden i med alt hvad man kunne få af udstyr på den tid. Har lige checket Bilrevyen 87 og der står den til 879k det var sgu en sjat for 23 år siden!!
    Er eller ikke i bilmode pt, på vej til Shanghai igen og det er altså automotivt uland!
    erik

    SvarSlet
  2. Nem adgang til reservedele, bundsolid kvalitet, høj driftsikkerhed - skulle jo tro det var en tysker! Fedt to-dørs design - jeg ville gå efter V6'eren (surprise)... hvad koster de i Sverige nu?

    SvarSlet
  3. Der er en på blocket.se til 33 svenske lirer!

    SvarSlet
  4. I øvrigt er V6'eren jo PRV-maskinen, der er udviklet sammen med Peugeot og Renault, og ikke lige uproblematisk - og så er turbo'en hurtigere!!

    SvarSlet
  5. 33K af de billige svenske er da ok.

    SvarSlet
  6. Der er lidt Maserati Biturbo over designet, hvilket skal opfattes positivt. Hvis følelser skulle afgøre, så valgte jeg Biturbo. Men skulle der være bare en anelse fornuft i valget, måtte det blive Volvo'en.

    Den er i øvrigt uendeligt meget kønnere end Volvo 262C Bertone. Jeg får næsten ondt i øjnene ved synet af den!

    SvarSlet
  7. PRV'en, som også lå i de tidlige Lancia thema,
    er virkelig ikke noget særligt. Go turbo !!
    Men lad nu SAAB'en bringe dig og din familie sikkert gennem vinteren :-)

    SvarSlet
  8. Super god stil, sådan en 780: Der er noget kongehus over den, men det brune gør den mere playboy-agtig. Aldrende playboy, ganske vist, men alligevel.

    SvarSlet