torsdag den 14. oktober 2010

Min årets bil: Youngtimeren

I går blev årets bil i Danmark kåret. Det blev Ford C-Max. Det har jeg egentlig ingen kommentarer til - udover at den efter min mening er meget lidt køn og temmelig kedelig:
Skal vi så alle sammen fare ud og købe sådan en? Næ - jeg skal i hvert fald ikke!!

Jeg mener nemlig, at der er en meget sjovere vej: Køb en fin youngtimer i stedet! Mine egne erfaringer med lidt ældre youngtimere og luksusbiler er overvejende positive. Og der er så mange af dem til salg derude, at man godt kan tillade sige at være lidt kræsen. Det prøver jeg selv på at være - og det betaler sig. Jeg har selvfølgelig også gjort mig dyre erfaringer indimellem, men faktisk er det efterhånden en del år siden, at jeg har måttet tilkalde Dansk Autohjælp. Jeg bilder mig ikke ind, at jeg er en specielt kyndig bilkøber. Jeg prøver dog altid at se mig for på bedste vis! Så ren og skær held er det nok heller ikke? Og selvfølgelig får jeg da brug for Autohjælp igen en dag. Det væsentligste for mig at se, er at holde hovedet rimelig koldt i købsprocessen.

Et af mange regneeksempler
Tag nu den kedelige C-max ovenfor. Ifølge bilpriser koster det ca. 4 kr. pr. km at køre 80.000 km over 4 år i sådan en bil - alt inklusive! Det lyder måske ikke så skræmmende? Jeg vil bare til en hver tid påstå, at det kan gøres på en både billigere og ikke mindst sjovere måde.. Mulighederne i youngtimer/luksusbil-segmentet er utallige. Det kunne fx være en BMW E32 eller en lidt nyere bil som denne:
Der er tale om en SAAB 9000 i jubilæumsudgaven fra 1997 med alt i sikkerheds- og komfortudstyr samt en turbo-motor på 2.3 liter - der jo er lig nyreknusende mellemaccelerationer. Det er sgu da sjovere end en C-Max!!! Og også dyrere, vil mange måske sige? Ikke nødvendigvis siger jeg.

Jeg vil til en hver tid påstå, at en fin 9000'er kan fås for mindre end de 60-70.000 kr., der er regnet med i udbetaling på Ford'en - og så er der endda god luft i budgettet til at starte med at få undervognsbehandlet bilen, evt. skiftet udstødning, bærearme, vandpumpe mm. samt købe et nyt sæt kvalitetsdæk! Prisen for alle herlighederne? Ja jeg regner mig frem til lige godt 3 kr. pr. km, når jeg indregner en halvering af SAAB'ens værdi over 4 år og 2.000 kr. om måneden til vedligehold og reparation!

Pop quiz: What would you do???

6 kommentarer:

  1. Done that.
    Dit 3 kr/km regnestykke, kom jeg også frem til
    for knap 3 år, og 50.000 km siden.
    Det er for pessimistisk. Eller har i hvertfald været det indtil nu, for mig :-)
    Bil: 1998 Lancia Kappa 2.0
    Faste udgifter: Grøn afgift+forsikring 9600/år
    Benzin: Knap 1 kr/km
    Rep og vedligehold: Årligt eftersyn efter service bog 8.300 (3 stk)
    Ny dørlås 900
    Nye bremseklodser 1.700
    Rep af klima anlæg. 14.000 (av)
    4 ny dæk 2.800
    skift sommer/vinterdæk 1.800
    Et par pærer,syn 1.000
    Benzin 50.000
    Faste årlige udgifter 28.800 (3 år)
    Subtotal 109.300
    Afskrivning: 33.000 (Restværdi:33.000)
    I alt 142.300
    Just do it !!
    Lad os se hvad de næste 3 år bringer.

    SvarSlet
  2. Hej Morten. Du ved jeg er enig med dig i køb af brugte biler frem for nye- også når vi taler økonomi. Måske er en af de nye 100.000 kr. biler dog et driftsøkonomisk fornuftigt alternativ, pga. lav grøn afgift og benzinøkonomi, givet de bliver skiftet på det rigtige tidspunkt (inden de bliver for dyre i rep). Men sjove er de jo ikke.

    Jeg har løbende regnet økonomi på alle mine tidligere biler. De ligger mellem 0,17 kr./km!! (1984 Escort 1.1 laser) over 0,32 kr/km (1988 BMW E30 325i Touring) til 1,40 kr./km (2003 Seat Toledo 1,9 TDI) i værditab og reparationer (med flere biler imellem yderpunkterne). Hertil kommer vel ca. 1,30-1,75 i brændstof, afgift og forsikring pr km. Jo dyrere bil, des dyrere omkostning pr. km...

    Så konklusionene bygget på mine empiri er altså: Find et velholdt eksemplar af en solidt bygget youngtimer du kan lide, behandl den godt og kør mange km. Det er både sjovest og billigst!

    SvarSlet
  3. Altid noget at vi er flere, der har set lyset!! Så længe vi ikke bliver alt for mange om at presse priserne på de gamle biler op :-)

    Er tændt på at opgradere til sådan en 9k turbo.. Der er gået lidt VMAX i den her....

    SvarSlet
  4. Jeg melder mig i koret. Kunne aldrig drømme om at købe ny bil. Min nuværende er en SAAB 95 årgang 2001 købt i Tyskland med den dejlige 2.3l turbomotor, læderstue, AERO undervogn og skørter og al det ekstraudstyr man har brug for incl. oliefyr. Bilen fremtræder efter min bedste overbevisning som en hel ny bil og folk bliver overrasket når de hører at den er ti år gammel. Derfor er mit råd da også til alle venner og kollegaer køb dog en stor dejlig youngtimer i stedet for en helt ny kedelig og skrabet Peugeot.

    Et hemmeligt tip er at købe ikke tyske luksusbiler i Tyskland da de ofte er købt af exentriske folk, der passer på deres bil da den netop er anderledes end naboens BMW men taber hurtigt i værdi da ingen andre vil købe den brugt, derfor er den billig for os danskere. jeg gjorde det med min SAAB 9000 og igen med denne her 95 og vil sikkert gøre det igen næste gang.

    Lars D

    SvarSlet
  5. Den har jeg også opdaget Lars... Volvo'er og SAAB'er er bare billige i DE!! Men også hinsidan!

    SvarSlet
  6. Sad lige og læste jyllandspostens omtale af årets bil Ford C max. Det sjove i omtalen og interviews med alle dommerne er, at ingen overhovedet omtaler bilens elendige proportioner og design både ude og inde. Den opulente fiskemund og krop får bilen til at ligne en havtaske og indendøre er der et virvar af forskellige formudtryk og designelementer. Det eneste dommerne har skelet til er som altid om bilen er billig og børnevenlig - læs rumlig, men en bil kan jo også være børnevenlig ved at være lavet med fantastisk design og i sunde gode materialer så man kan oplære sin børn i hvad der er godt design og kvalitet.

    Sjoveste bemærkning er at bilen er så stor at den kan bruges til at fragte børn til idrætskampe om lørdagen. Her kan jeg godt grine lidt for som børnetræner i gennem ti år ved jeg hvor svært det er at få folk til at køre børn i weekenderne til kampe, så man ender næsten altid med at sidde klemt i mors lille Polo medens faderens Audi står hjemme i garagen den skulle jo nødigt få jord ind på tæpperne. Nå det var bare et surt opstød.

    Vi har den årets bil vi fortjener.....

    Lars D

    SvarSlet