søndag den 24. oktober 2010

Clan Crusader

Nogen vil måske kalde min smag bizar - jeg vil nøjes med at sige, at den er bred. Lige nu er jeg nemlig ret tændt på den lille Clan Crusader, der blev produceret af Clan Motor Company i England mellem 1971 og 1974. Bilen er designet af en gruppe af ex-Lotus ingeniører ledet af Paul Haussauer. Stylingen, der er det mest kontroversielle ved Crusader'en, stod John Frayling for. Den lille Clan fik generelt meget positive ord med på vejen, da den var ny, og opnåede  også en pæn succes i rally og hillclimbs. Der blev produceret godt og vel 300 eksemplarer af den oprindelige Clan Crusader. Senere er mærket forsøgt genoplivet flere gange - bl.a. i Nordirland. 

Clan Crusader er bygget som glasfiber-monocoque. Bilen drives af en hækmonteret Rootes Imp Sport motor og også undervognskomponenterne er hentet fra Imp'en. Crusader'en er meget kompakt - kun 108 cm høj og med en vægt på godt 500 kg, afhængig af udstyr.

For nylig var der en 1973 Clan Crusader til salg på ebay.de, og det til en meget rimelig pris på ca. 4.500 €. Bilen blev ikke solgt dengang, så jeg har for netop kontaktet sælger for at høre om bilen stadig er til salg. Svaret var: Bilen er lige solgt for 3.500 €.. Æv! Ellers en fin mulighed for at få fingre i en lille racer, med en interessant historie og som ingen andre har - og det for ikke ret mange penge..
Den aktuelle bil var lettere tunet med ny-renoveret motor på 915 ccm, weber karburator, elektronisk tænding, modificeret topstykke med større ventiler og opdateret undervogn med justerbare dæmpere osv. osv. Her et par billeder af vidunderet:
Se også sælgers video med bilen her:

3 kommentarer:

  1. Jeg er med! Hvilken herlig modgift efter den tykke Ford Antikli-maks.

    SvarSlet
  2. Hej Morten

    Har lige fundet din blog, og synes ikke din smag er bizar overhovedet. Den hælder faktisk lidt henad mod min egen. Jeg kan også godt live engelske curiositeter bygget i små serier. Derfor er jeg også ret vild med en Crusader, fed bil.

    Mvh
    Dennis

    SvarSlet
  3. Velkommen til Dennis!! Hyggeligt at du kiggede forbi..

    Så er vi da i hvert fald 3 der er 'hot' på en Crusader. Faktisk er de så vidt jeg kan se lidt undervurderede.. For når de engang imellem kommer til salg, er det noget billigere end fx en Ginetta G15 og cirka samme pris som fx Stiletto/Californian!

    Det jeg har kunnet læse mig til er, at Clan Crusader er den bedst byggede og mest helstøbte af alle de imp-baserede sportsvogne. Og så er det jo halvvejs en Lotus og også en bil med en hvis motorsportshistorie..

    SvarSlet