torsdag den 7. oktober 2010

Sonett til salg

Der er netop sat en meget fin SAAB Sonett III til salg hinsidan:
Bilen er ifølge sælger i helt rustfri stand og har bl.a. ny kobling. Den er til salg for yderst rimelige 79.000 svenske lirer eller godt 60.000 danske kroner, hvilket ikke virker urimeligt i mine øjne. Se annoncen her.

Jeg er jo lidt i svensk 'mode' for tiden (og det kommer der nok mere om her på bloggen senere), men faktisk har jeg længe haft et godt øje til Sonett III - især uden de lidt tunge plastkofangere som på billedet her:
Sonett III var egentlig blot en re-designet Sonett II, der blev til i et samarbejde mellem italienske Sergio Coggiola og SAABs egen designer, Gunnar Sjögren. Modellen har på trods af en del komplikationer i det svensk-italienske samarbejde - eller måske netop derfor - sit helt eget look.

Sonett'en disker, ligesom min egen og900, op med flere fine og specielle detaljer. Jeg kan bl.a. godt lide modellens simple interiør, herunder de fine sæder, der består af tynde glasfiber-skaller og alligevel skulle være meget komfortable:
Og små detaljer som batteriets placering sammen med reservehjul og værktøj under bagagerumsgulvet:
Men mest af alt kan jeg godt lide, at en Sonett III er helt sin egen, og at den er det med stil:

3 kommentarer:

  1. En Sonett skal i mine øjne have to-taks motor og ikke en Taunus V4. Hvilket betyder, at det skal være en Sonett II. Men en III'er uden kofangere er da bestemt en nydelig bil.

    Synes i øvrigt priserne er gået noget op de sidste 5 år. Havde jeg købt den, som jeg kiggede på den gang, havde det været en god investering!

    Hvis du kommer i nærheden af Als, så kan et besøg på Vagns Saab museum anbefales. Han har en fin lille samling af de gamle to-taktere.

    SvarSlet
  2. Jeg er faktisk enig, hvad angår motoren Lohmann.. Men designmæssigt er det altså III'eren, der tænder mig!

    Har læst om Vagns lille museum.. Der må jeg forbi en dag!

    SvarSlet
  3. Vi har netop fået en ny lejer i vores garagefællesskab, Classico Racing: Han kører sømænd Sonett - og har ikke bare én, men to! Den ene i racetrim. Jeg har ikke set dem endnu, men en race-Sonett er der da noget over.

    Spændende bil, men designmæssigt lidt for - hm, speciel for mig. Lidt som en Alfa Romeo Junior Zagato med forvredne proportioner.

    Taunus V4'eren er jeg heller ikke for vild med, men røgskyen fra totakteren synes jeg bestemt heller ikke om. Det er lidt en skam at den ikke kom med en fin firetakter, synes jeg.

    SvarSlet