lørdag den 27. november 2010

SAAB - hemma i snön

Min SAAB har i denne uge været en tur hjemme i Sverige. De 2 x 435 km til Kristianstad og retur klarede den med bravour, selvom om forholdene langt fra var optimale:
Eller måske var de lige netop optimale? For faktisk er min 900i 2.0 16V tæt på at være den perfekte vinterbil. Sådan SAAB er jo bygget til sne og vinter! Den startede uden problemer i 10 graders frost fredag morgen. Og de øvrige plusser tæller den godmodige og sejtrækkende motor, den gode vejbeliggenhed og det effektfulde varmeapparat - perfekt til sådan en sverigestur:
Man sidder perfekt i de komfortable veloursæder, og jeg var slet ikke træt i ryggen, da jeg landede i Århus kl. 23 i aftes, efter 10 timer i sadlen. Den sejtrækkende motor går perfekt ved 70-80 km/timen, og faktisk præsterede den hele 12,6 km på literen i snit på turen... Og det er da ret pænt synes jeg!
Jeg har dog stadig min tvivl om, hvorvidt den fine SAAB har fortjent en bedre skæbne end at være vinterbil her hos mig - selvom den gør det så fantastisk godt!

Jeg overvejer at lave en Vincenzo...

11 kommentarer:

  1. Fine billeder fra Hemlandet! Uha - en Vinzenco? Hvordan var det nu - er det at købe en PandA?!?!? Ro på :)
    Saab'en er undervognsbehandlet og stadig fin til foråret - så sælger du den til en liebhaver, giver gas i SuperMantA og har fri hænder til at finde en E39...?

    NB: Min egen "PandA" har været udsat for hærværk i nat! Forruden har fået et voldsomt slag lige under venstre forrudevisker. Ruden er stjernet helt ud, der ligger glasskår på instrumentbordet, men den sidder i rammen - endnu da... spekulerer på, hvad der mon går gennem hovedet på folk der laver den slags hærværk?

    SvarSlet
  2. Tjah - jeg har i hvert fald lavet et regnestykke meget lig Vincenzo og med et lignende resultat.. Om det så lige ville blive en Panda.. Det ved jeg ikke.

    Men tanken om at have en dagligdagsbil som man IKKE skal spekulere så meget over tiltaler mig en del.. Så kan man jo fokusere på Manta og andre spændende køretøjer!

    Det var da irriterende med Pug'en!! Har ingen ide om, hvorfor kæden hopper sådan af for folk...

    SvarSlet
  3. Så regnestykket ser måske alligevel noget anderledes ud end både dit og Vincenzo i indlægget om "årets bil"? Eller hvad har ændret sig siden?

    (Må erkende, at jeg på det sidste også selv været i gang med regnestokken og de nye biler)

    SvarSlet
  4. Ændringen ligger primært i den nye bil.. Og hvis bare den er billig nok, er den svære at hamle op med! For hvor C-max'en kostede 4 kr. pr. km - koster fx en Panda som Vincenzo har købt 1,30 kr. pr. km!

    Det koster SAAB'en jo næsten i benzin alene!

    Største udfordring er at finde en bil der er billig nok - OG kan rumme en lille familie med barnevogn og retriver... Hund ved forsædet og barnvogn spændt bagpå med cykelholder kan måske gøre det?

    SvarSlet
  5. De 1,30 kr. i Bilprisers liste er dog plus forsikring og service - to poster der i mit eget regnestykke udgør ca. 35 øre pr. km for en sådan biltype - altså 1,65 kr. pr. km - alt inkl.

    SvarSlet
  6. Det hænger kun sammen med en lille, billig bil.
    Har man brug for en "rigtig" bil.
    Mener jeg fortsat, at det er fornuftigt,
    at købe en velholdt ældre luksusbil.
    De 3 kr/km holder. Det er i hvertfald lige så
    billgt, eller billigere, som at købe ny, eller næsten ny bil i firmabil klassen.
    Meeen Morten, med hund og barn/børn?

    SvarSlet
  7. Enig Vincenzo - men der er jo forsat uvisheden mht. reparationsomkostningerne på den gamle...

    Jeg tror nu også at en Panda er for lille til vores behov... Men en Punto Evo er på bud,en Fiesta er overraskende billig, Renault Clio ligeså etc. etc. Der er jo masser af muligheder i den klasse!?

    Tror jeg må ud og prøve nogle af dem... Det er efterhånden også meget længe siden jeg har prøvekørt en helt ny bil! Og det er da værd at vurdere lidt på, om jeg kan leve med det kompromis det afgjort vil være..

    SvarSlet
  8. Beregningen på den lille bil er vel forudsat, at den holder mindst tre år, så værditabet fordeles over den periode/km. Handels den inden realiseres værditabet hurtigere og måske større end forudsat. Og det er jo ikke alle dine biler, du har holdt på i tre år... ;o)
    Men sådan er der jo også risiko for større uforudsete udgifter på en ældre bil.

    Har fået ny forrude i Peugoeten i dag efter weekenden hærværk - 2.250 alt inkl - det er da billigt. til gengæld har vandalerne også sparket en ret stor bule (som nok ikke skal laves) i venstre forskærm, som jeg ikke har set pga. sne og mørke. En omkostning som belaster bilen uanset alder - dog på den gamle saltsuger ubetydeligt værditab ifht. til en ny bil med selvrisiko på kaskoforsikringen.

    Glæder mig til at se om du får købt en Clio eller lignende!

    SvarSlet
  9. hmmm - en Clio kan leases for næsten ingen penge...

    SvarSlet