Jensen Interceptor - et lækkert miks af italiensk design (Touring), amerikansk V8 bulder samt elegant engelsk håndværk - og en af mine absolutte drømmebiler.
Interceptoren blev produceret i en 10-årig periode fra 1966-1976. I mine øjne er Mk 1 modellen med det mere stilrene instrumentbord, der blev produceret frem til oktober 1969, klart den mest attraktive. Det blev til lige godt 1.000 Mk 1'ere - heraf under 100 venstrestyrede. Højrestyrringen kan jeg imidlertid sagtens blive fortrolig med. På sidste uges prøvetur i Claus Ebberfelds fine Triumph Stag vænnede jeg mig hurtigt til at køre med rattet i højre side - især grundet automatgearet, som også fleretallet af Interceptor Mk 1'erne er udstyret med (kun 23 havde 4 trins manuel gearkasse). Mk 1'ernes store fordel er - udover at de er simplere at vedligeholde (ingen centrallås, klima mm.) - at de kører med 6.3 liters Chrysler motor, der ikke som de senere 7.2 liters versioner er neddroslet til ukendelighed for at reducere emissionen af udstødningsgasser og motorstøj.
6.3 liters motoren giver den ægte hot-rod performance med 330 hk ved 4.600 omdrejninger i minuttet, hvilket resulterer i en accelerationstid på 6.4 sekunder (0-60 mph målt af Autocar i 1969) for modellen med automatgear!! Og det i kombination med en næsten uendelig pålidelighed, på grund af en meget simpel konstruktion med kun en stor karburator og en enkelt knastaksel.
Og prisen? Ja det er faktisk rystende billigt! Et eksemplar i god stand som den fine Mk 1'er her nedenfor kan fås fra ca. 10.000 £. Hertil skal formentlig lægges omkring 50.000 kr. i registreringsafgift - altså i alt ca. 150.000 kr. på danske plader. En mulig deleklassiker? Ja, jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om oplagte alternativer til denne glamourøse cocktail i samme prislag:
Vi skal bare have én mand mere!
SvarSletFor pokker jeg er vild med den Interceptor, af nøjagtigt samme årsager som dig. Og Crystal Blue er den helt, helt rigtige farve.
Jeps - vi må have fundet en til !!
SvarSletRigtig lækker klassiker.
SvarSletMen jeg må lige korrigere :-)
Den er designet af Touring. Vignale havde også lavet et designforslag men det blev forkastet. Men Jensen turde ikke lade Touring bygge den. Derfor købet man Tourings forslag og lod Vignale bygge den. Han nåede at bygge ca. 50 stk før Jensen trak produktionen hjem til England. Det tog dem iøvrigt et par år at nå Vignales kvalitet. Der skulle efter sigende have overlevet 10-12 stk Vignale byggede Jensen-biler som er ganske efterspurgte.
Held og lykke med projektet.
interceptors kan fåes endnu billigere fx denne SP model (med six pack kabu) gik for 6500 pund !
SvarSlethttp://www.joc.org.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=8766
rust er som regel interceptorens største fjende, så vær meget opmærksom på dette !
men men men
hvorfor ikke nappe en C-V8 istedet ? , samme undervogn og motor (330hk) som interceptor mk1 (næsten også samme interiør og sæder m.m.), men den er bare et par hundrede kg lettere og ingen rust problemmer (i karossen ...) til ca. samme pris som interceptoren - måske en anelse dyrere men ca 25-30.000 billigere i afgift
Jeps - men sagen er at Interceptoren blev noget dyrere igennem dens levetid. Og det betyder noget højere afgift på de senere årgange. Dertil kommer at jeg rent faktisk synes at de første er de fedeste - specielt mht. interiør - men også hvad angår performance (efter hvad jeg kan læse mig til i hvert fald)..
SvarSletMen skulle det være en senere model - ja så er SP'en da afgjort den det skal være. Det var jo topmodellen med six pack, der afløste den mere avancerede FF!