mandag den 7. juni 2010

Drømmebil: Jarama S

Endnu en gang har jeg ladet mig inspirere af et indlæg på Claus Ebberfelds blog - denne gang af indlægget Kalø i tirsdags - Islero. Indlægget har bevæget mig ud af en Lamborghini tangent - Islero og videre til Espada. Især Espada'en er bare en super fed bil. Men en anden frontmotor Lambo overgår i min optik Espada'en, nemlig den foreløbig sidste af slagsen: Lamborghini Jarama. Et styks 'gentleman drivers car' og en af Ferruccio's egne favoritter. Den ultimative blanding af luksuriøs komfort i kombination med den fantastiske V12 motor, men uden den overdrevne Miura (eller for den sags skyld Espada) ophidselse.. Nice!

Der er produceret 328 Jarama'er, heraf 152 eksemplarer af 'S' versionen, der kom i 1972, og  klart er den jeg skal have... Jarama S er ca. 100 kg lettere end udgangspunktet fra 1970 og har 15 hestekræfter mere - så der i alt er 365 i stalden, men er også forbedret både hvad angår ergonomi, samlekvalitet og ikke mindst køreegenskaberne. S modellen kendes bl.a. på luftindtaget i motorhjelmen og brugen af aluminium i kabinen i stedet for træ, der findes i de tidlige modeller.

Jarama er navnet på en tyrefægter region i Spanien, men er jo også navnet på en racerbane nær Madrid. Min Jarama S må gerne have en lidt disret kulør og være med Miura SV Campagnolo fælge - ligesom denne tidlige model:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar