onsdag den 6. april 2011

Tilbage til svensken...

Man skal jo prøve sin egen medicin... Og jeg har ofte anbefalet kolleger, venner og bekendte at købe en Toyota eller en Nissan. Nu har jeg prøvet det selv. Corollaen var min første japanske bil... Og det var bare slet ikke mig! Den er derfor solgt videre i ny rekord - kun 10 dage i min indkørsel. Den slår dermed min Alfa Romeo 164, der var indehaver af den hidtige rekord med 14 dage i indkørslen...

Og så til den gode nyhed: Jeg har faktisk slet ikke savnet min røde Opel Manta... Men jeg har godt nok savnet min  meget fine SAAB 900. Derfor har jeg ordineret mig selv endnu en svensker:
Cremefarvet Volvo 740 GL injection. Uoriginale fælge desværre - men det kan der jo laves om på. Contineltal dækkene er derimod næsten nye - og mit foretrukne sommerdæk. 

Volvoen har ligesom min gamle SAAB kørt en del kilometer, men er om muligt i endnu bedre stand. Bilen er hentet i Sydtyskland for en del år siden og er siden 1998 blevet passet og plejet af Steen i Fredericia. Førersædet er en anelse slidt af de mange kilometer. Til gengæld er bilen fuldstændig 'tight' og helt fri for rust... I hvert fald det jeg har kunnet se:
Det rene motorrum siger en del om bilens stand

Turen hjem til Århus gik i fin stil. Volvoen er som ventet knapt så adræt som min gamle SAAB - Omvendt er Volvoen overraskende langt foran, når det gælder motorvejskomfort og støjniveau.

Nu har jeg derfor igen plads til både hund og barnevogn, lidt ekstra penge i klassiker-kassen og en svensk bil i indkørslen !!!

Mere om den voldsomme Volvo i den kommende tid...

11 kommentarer:

  1. Tillykke med at du kom af med Corollaen og tillykke med Volvoen. Den jeg havde var herlig tilbagelænet da den var med tomatgear og ellers fully loaded med alt i udstyr. Den havde gået 280k og det eneste den fik i min tid var et nyt batteri ellers kørte den upåklageligt og der er bare oceaner af plads i den model.
    erik

    SvarSlet
  2. Det var godt nok kort visit i østen! Du er vist også gået to klasser op i størrelse og mon ikke holdbarheden er ret sammenlignelig.

    Det sidste stykke tid har jeg gået og tænkt over, om kvaliteten af Toyota er så meget bedre end Fiat eller Peugeot. Tror den er bedre, men tror også at det betyder lige så meget, at en Toyota ofte er kørt pænt og serviceret godt, modsat en franskmand eller italiener...

    SvarSlet
  3. Perfekt !
    En Heregårdsvogn passer fint til din nye status som Gentleman i klasikker verdenen.
    Hvad kostede det så at køre Corolla pr km? :-)
    Jeg håber du kan præstere et regnestykke,
    der "beviser" at det er dyrere at køre Toyota end SAAB, Lancia og andre sjove biler.

    SvarSlet
  4. Tak de herrer !

    @Jensby - ja det er Crazy med alt den plads. Håber jeg kan finde et originalt hundgitter - så jeg rigtigt kan fylde op. Den har i øvrigt 7 sæder, men jeg piller de to bagerste ud !

    @Lohmann - min erfaring er af standen er vigtigere end lige bilmodel og mærke... Selv en Citroën BX kan jo gå 4-500.000 km, selvom lejer mm. i den sikkert er knapt så hårdføre som i min nye volver... Med volvo'en følger i øvrigt komplet servicebog fra tiden i Tyskland og et ringbind med ALLE synsrapporter, fakturaer på indkøbte dele, brugermanual for radio, alarm etc. Det kan jeg li' !! Sådan var det også med SAAB'en

    @Vincenzo - Jeg skal 'opppe' mig mht. gentleman titlen, men om ikke andet lægger Volvo'en op til en tilbagelænet kørestil.. Økonomi ? Tja - på 200 km betyder 500 kroners afslag i pris jo en del - og der var 3/4 tank benzin på, da jeg solgte den... Så et helt fair regnestykke kan jeg ikke umiddelbart lave...

    SvarSlet
  5. Hvad søren, havde fuldstændigt misset at du havde købt en Corolla. Nå men tillykke med Volvo'en, den ser sund ud.
    Må jeg anbefale et sæt originale Volvo Galaxy fælge. Kan huske at min far havde dem på hans 240, og de var ikke så forfærdelig dyre.

    SvarSlet
  6. min næse var corolla også gået forbi, hvilket som sådan ikke er noget stort tab. Så er Volvoen da langt mere cool.. tillykke med den. 10 dage! der kan selv jeg ikke følge med:o)

    SvarSlet
  7. Fin Volvo. En bil jeg heller ikke ville bekymre mig for at købe selv med mange km på tælleren.

    Glæder mig til en brugstest ved motorvejshastighed - måske kan en Volvo kvalificere sig som næste vinterbil i min garage.

    SvarSlet
  8. @Morten

    Et fair regnestykke kan man jo heller ikke bruge til noget, når man vil bevise, at en usandhed er sand :-)

    Hvad motor ligger der i din nye øjesten?

    SvarSlet
  9. Der er tale om en 2.3 benziner - uden turbo eller andet stads. Den har indsprøjtning, fordi den er fra Sydtyskland... Det giver 116 villige hestekræfter !

    SvarSlet
  10. Du vender tilbage til SAAB igen.......Volvo er som Ecco sko: Det fornuftige, konservative og holdbare valg uden ret meget spræl. SAAB er som Jacoform sko: Det fornuftige, kloge og cool valg der bare "har noget" de andre ikke har.
    Bland feelet af køreglæde, coolness, oddity, finmekanik og godt design fra din gamle SAAB 900 med rummeligheden og det praktiske element fra Volvoen = SAAB 9000.
    Jeg hælder til at det må være Verdens mest undervurderede bil......hermed en anbefaling!

    SvarSlet
  11. HA - anonym !! Det er faktisk sjovt du nævner 9000... For jeg var faktisk ude efter en SAAB 9000 turbo denne gang... Men der var ikke umiddelbart nogen til salg i den rette kombi af pris og stand... Derfor blev det Volvo denne gang, for den er virkelig i super god stand !!

    Men jeg giver dig ret - jeg er ikke færdig med SAAB... min 900 var en af de absolut bedste / fedeste biler jeg har haft ! Og det for en slik !!

    SvarSlet