lørdag den 1. januar 2011

Prisen for SAAB 900: 26 minutter

Julen har bragt et par tusinde km bag rattet på SAAB'en, der har fungeret fuldstændig upåklageligt samtlige km. På dagens tur hjem fra nytårsaften i Nordjylland var motorvejene for en gangs skyld frostfrie og relativt tomme. Og kun i en sådan situation kommer min og900 lidt til kort. For den går altså bare bedst med 110-115 km/t. Over 120 stiger støjniveauet markant, og så bliver bilen en smule 'levende' i stærk sidevind, når den som på turen i dag er fuldt lastet med kone, barn, hund plus oppakning. På gode dage kan det være afstressende af køre SAAB i inderbanen med 110, sovende familie og radioen på P1... Men i dag villle jeg bare gerne hjem! Og så sad jeg pludselig og savnede min Audi A4 tdi 130:
I Audien havde jeg lagt 6. gear ind, sat fartpiloten på kørekortsvenlige 143 km/t og nydt den velafstemte sportsundervogn samt den fremragende retningsstabilitet fra det lækre sportssæde med sædevarmen sat på det behagelige trin 1... Og var nået 26 min tidligere hjem!!! Man får meget bil for ikke ret mange penge i sådan en SAAB fra 1992, men selvsagt ikke alt. Audi'en kostede imidlertid 20 gange så meget som SAAB'en. En høj pris for 26 minutter.

11 kommentarer:

  1. Godt nytår til Bilnørden!

    Tænker at de 26 minutter vel er det maksimale du kan sætte til, hvis du regner ud fra gns. fart på hhv. 110 og 143 - 143 er nok sværere at holde i snit end 110...? Kender godt følelsen fra Pug'en - egentlig går det jo fint ved 110, men har man travlt så skal mangler der speederrespons!

    Spændende at finde ud af, hvor Manta har sin marchfart!Har du fundet nogle tests fra dengang?

    SvarSlet
  2. Jeps - jeg har regnet med 143 og 110 hele vejen. I dag var det formentlig muligt. Men sådan er det jo ikke ret tit...

    Jeg skal til Fredericia i næste WE - så går jeg arkivet igennem og finder Manta tests !!!

    SvarSlet
  3. Efter jeg nu er begyndt at pendle til Billund hver dag må jeg sige at man også skal tænke over stressfaktoren. Der er væsentlig forskel på hvor afslappet man kommer frem på arbejde efter 110 og så efter 143 i gennemsnitshastighed. Kører man stærkt hvilket jeg også af og til nyder så skal man jo sidde og fordybe sig for meget i en diskussion på P1 om et forestående magtskifte i en latinamerikansk stat eller en gennemgang af børnepsykiatriens historie. Nu har jeg fået 40 timers lydbøger i julegave så P1 må vige pladsen engang imellem. Jeg glæder mig dog til at teste om Giuliettaen kan tage turen hurtigere end min SAAB

    SvarSlet
  4. Nu er det jo ikke sådan, at man pr definition kører stærkt altid, bare fordi man kører i en Giulietta eller en A4, der kan... MEN - det er rart at kunne vælge at gøre det, fx på vej hjem fra skiferie i alperne!

    SvarSlet
  5. Jeg går med tanker om og skifte min Altea FR ud med en Fiat Panda 100HP. Den fåes bare ikke med fartpilot, jeg er lidt nervør for om jeg kan holde ud og køre uden det? For synes godt nok jeg bruger det tit.

    SvarSlet
  6. Det var da godt nok noget andet med en Panda? Selv er jeg gået væk fra de små biler igen - kan ikke se mig selv i en Panda eller en 107 på vej til møde i kbh eller på Lolland.. Jeg kigger derfor nyere brugt diesel lige nu...

    Jeg savner også fartpilot i mine youngtimere - og brugte det rigtig meget, da jeg havde det - optimalt til afslappet kørsel, når der ikke er alt for mange på vejen...

    SvarSlet
  7. Ebberfeld mener jo ellers at en Panda er den eneste intiligente moderne bil. Men kan nu faktisk godt se pointen. Synes den er smart sådan en. Den er godt nok lille, men har ikke rigtig brug for størrere bil. Og jo flere penge jeg sparer, jo flere kan jeg hælde i Europaen, det er vel egentlig det vigtigste. ;-)

    SvarSlet
  8. JA, diesel. Nyere biler lyder alligevel ikke af noget, så man kan da ligeså godt få nogle ordentlige overarme og en god brændstoføkonomi med i købet...

    SvarSlet
  9. Det er da godt der er længere mellem cyklerne pro diesel end cyklerne pro BMW :o)

    Husk hvad det koster at reparere en moderne diesel... E36 325TDS lyder faktisk ok, men den er hverken nyere eller med god brændstoføkonomi.

    Håber du kommer til fornuft ;o)

    SvarSlet
  10. En E36 er i min optik ikke en nyere bil... Nej jeg tænker Focus, Golf, C4, etc...

    Bliver det en E36 - Ja så er det nok stadig en 328i Touring vi snakker...

    Men lad os se... Det haster ikke!

    SvarSlet