søndag den 18. december 2011

Når man blev badet i LHM væske som lille...

LHM væske = fluid Liquide Hydraulique Minéral. Lidt søndags-sysler:
Sad og drømte om en BX som afløser for min Volvo... Kom i tanker om nogle gamle brochurer på loftet (der er flere i arkivet):
Mere BX:
Og så lidt GSA:
Har faktisk faktisk lige nu en 1982 GSA Special på hånden - i nøjagtig denne farvekombi OG med 5 gear (ekstraudstyr):
Jeg bliver nok nød til at købe den !

17 kommentarer:

  1. Jeg ville klart gå efter GSA. Den er jo desværre ikke rigtig veteran endnu (mht. afgift).

    Hvad med CX?

    SvarSlet
  2. Jeg tænker begge... :-)

    Med Fulvia i autogalleriet - er der plads til en GSA i garagen og en BX i indkørslen !

    Volvo'en var formentlig blevet solgt i dag, hvis jeg havde været klart til at sælge nu og her... Men det må vente til efter jul !

    CX - jeg skal se på den turbo, der har været været linket på MotorRetro i morgen.. Dog ikke til mig selv!

    SvarSlet
  3. Michael det er faktisk en fordel, at gsa ikke er veteran endnu. Afgiften bliver sandsynligvis lavere!! BX er for skøn, er også blevet badet i lhm væske som barn, og har ejet flere citroener end noget andet mærke. Men CX turde jeg bare ikke uden en fed tegnebog. Den er skøn men dyr og svær i stumper... Så er DS faktisk langt bedre understøttet. Var det ikke en mulighed, hvis Fulvia bliver solgt?

    SvarSlet
  4. Hmm... jeg blev jo badet i væskerne fra Ford Escort Mk I, Opel Kadett C City og SAAB 99 og som barn (ja den SAAB spildte jo hverken det ene eller det andet) - så forstår nok ikke det med BX helt. Og har jo dårlige erfaringer fra Xantia...

    Men GS/GSA og CX er da fede! Og også DS, men så er vi jo ude i noget, der næsten er for godt til at blive brugt...

    Entusiast, jeg tænkte på 1/4 vægtafgift, ikke indregistreringsafgiften...

    Har iøvrigt kigget (kun på nettet, ikke IRL) på 1970 Morris (Marina) 1300 GT som billig klassiker, hvordan er det med dele til sådan en?

    SvarSlet
  5. Morten, spændende med Volvo i øvrigt - så kommer du jo til at bruge hele julen på at finde den næste hverdagsslider ;-)

    SvarSlet
  6. Vi er enige entusiast - hvis JEG skulle have en CX, blev det en af de sidste - en 22 / 25 benz (uden turbo) - eller måske en turbo D, men lige nu er det mere ved GSA'erne der tænder... Jeg har den brune Special OG en metalgrøn X3'er i spil...

    DS - jo gerne en dag... Og jeg har faktisk kigget en del, men tror at et godt eksemplar kræver mere end salg af Fulvia, hvad angår det pengemæssige... SM er ikke ret meget dyrere !

    En god BX kører bare pissegodt Michael - og fine 1-ejers eksemplarer med få km på klokken koster ikke en skid, så hvis Volvo'en ryger - jeg tror ham i dag ville finde noget andet i stedet - er jeg på en BX.

    SvarSlet
  7. I øvrigt - jeg hørte forleden fra en af de GSA-gutter, som jeg har haft fat i, at han her i år har betalt ca. 3.000 kr. i afgift fra for en GSA fra 1985 !!

    SvarSlet
  8. De er hvertfald billige...

    http://www.dba.dk/citroen-bx14-lille-bil-fr/id-79454376/

    http://www.dba.dk/citroen-bx-16-mistral-1991/id-500513079/

    http://www.dba.dk/citroen-bx-19-tzd-1993-km/id-77557665/

    SvarSlet
  9. Jeg snakkede med ham, der sælger den Mistral, som IRL er en Millesime, og den lyder faktisk ret regulær! Den mangler lige et træk...

    Diesel'en er fed, men mon ikke den er træt ??

    SvarSlet
  10. Millesime er den rette BX, fed kabine, lækker benzinmotor, helst en 19, selvom en 16 ikke er til at slide op. BX diesel er bare for trælst...

    Michael H. Marina 1300 gt, er en dansk gt, og består kun af et skilt, ellers er det en helt almindelig Marina de luxe. En engelsk GT har mini cooper motor med dobbelt su´ere, samt finere interiør med sports ditten og datten. Mekaniske dele er intet problem, det er mini, morris 1000 og Midget, men pladedele er håbløse. Din ven her er Nordisk Morris Minor lager :-) De er europas førende i stumper til Marina forhjulstrækker.

    SvarSlet
  11. Jeps - en 19 Millesime var min første bil (i hvert fald den første med plader på) !

    SvarSlet
  12. Min første var en mørkegrøn Skoda 105s ala krummerne... ahrm.. men min 3. var en 85´er BX 19 GT i hvid.. siden blev det også til en 16 trx og en 16 mistral. Begge 16´ere havde gået over 300.000 km uden de store problemer..

    SvarSlet
  13. yep, ved godt det er skiltetuning... men stadig en skæg bil, her med lækkert rødt nappa...

    http://www.dba.dk/morris-marina-13-gt-1970-km/id-79396173/

    Millesime'n er godt nok lækker indeni...

    SvarSlet
  14. Hov den kender jeg da! Det er en dame der har den, en kundes bil ude fra Nordisk Morris minor lager... Eksperten derude siger, at den skal være MEGET billig, for at være et godt køb.. Snak evt med Kurt Jensen hos NMML inden køb.

    SvarSlet
  15. OK tak for det Claus - jeg er ikke på udkig efter et projekt, så den får lov at være :-)

    SvarSlet
  16. Skridtet fra Volvo til Citroën er ikke så langt, man skal bare finde den rigtige model - som f.eks. en Tundra: http://www.carstyling.ru/en/car/1979_volvo_tundra//en/car/1979_volvo_tundra/

    SvarSlet