fredag den 23. september 2011

Datsun 240Z besigtiget...

For noget tid siden var Michael H og jeg ude at se på bil. Der var tale om en meget fin Datsun 240Z importeret fra Californien. Bilen var som sælger havde lovet rigtig pæn, og næsten fri for rust, og vil derfor formentlig kunne synes nogenlunde som den er. Der var nemlig skiftet bremser, støddæmpere etc. for nylig.

Bilen stod på König fælge - ikke lige min smag - idet de efter min mening er lidt for brede og lidt for lave mht. dækprofilen til en årgang 1970. På motorsiden var der opgraderet med en 2,8 liters motor og en 5-trins gearkasse (de fleste USA biler var med 4-trins gearkasse eller automatgear). Den fine 240Z stod derudover i en pæn og original stand:
Sæderne var slidte, men der medfulgte nye speciallavede covers i kunstlæder og et nyt og mindre rat. Personligt foretrækker jeg det patinerede og originale trærat, der sad i bilen:
Jeg er vild med enkle og klassiske instrumentbord i sådan en 240Z. Kørestillingen er lækker på en intim måde, bl.a. på grund af de høje dørsider. Bilen kunne desværre ikke prøvekøres, da den stod uden nummerplader og afgift. Der var imidlertid ingen tvivl om lyden - den var lækker - hvilket jeg på ikke særlig retfærdig vis har forsøgt at gengive her:
Kobling, gearskifte mm. virkede også umiddelbart overbevisende. Alt i alt var der i mine øjne temmelig meget lækker bil for langt under 100.000 kr. Så mangler vi bare at sælge Vignalen...

3 kommentarer:

  1. Hej Morten
    Nu ved jeg ikke om denne ville kunne slippe forbi synsmanden som værende original, men hvis ikke får den som bekendt fuld smæk mht afgift.
    Men sørme en fin bil såen en Z
    erik

    SvarSlet
  2. Et af de mest indbydende Japanske designs!

    Da jeg var ung knægt, var det en af de biler, jeg var helt vild med.
    Langt mere elegant, end Capri'erne.

    I dette tilfælde, har jeg intet imod et Japansk valg :-)

    SvarSlet
  3. Hej Morten.
    Hvor meget måtte du betale i afgift, tænker på at hente en fra Holland.
    Mvh
    Per

    SvarSlet